Træningsapp #3

22 feb

Endnu en anbefalelsesværdig app. Denne her hedder Shape Up og giver dig mulighed for at registrere dine daglige måltider/væskeindtag og træningsniveau. Ved start spørger den ind til din højde, alder, vægt, aktivitetsniveau, hvor meget du vil tabe hver uge osv., for derefter at udregne dit BMI og fortælle, hvad du ca. skal indtage pr. dag for at stramme op.

Shape up app 1

Du kan selv indtaste fødevarer, din daglige træning, tage før/efterbilleder og måle dig selv, så du har det hele samlet. Hver dag fortæller den så om du har overholdt det anbefalede.

Hvis du anvender andre træningsapps, kan du konfigurere dem (f.eks. med Runkeeper) med Shape Up, så alt er samlet. Det er altså smart. Man skal selvfølgelig passe på det ikke bliver for kontrolleret, men jeg synes, at den er god til at give et overblik over de fødevarer man indtager kcal. mæssigt samt de kcal., der forbrændes ved forskellige træningsformer. Så har man et godt udgangspunkt for at opnå sine mål.

Appen er gratis, men der findes også en opgraderet version, der koster 45 kr. pr. måned. Jeg vil dog mene man sagtens kan nøjes med den gratis udgave.

Shape up app

Shape up app 2

// A really cool workout app that I can recommend. You can count calories, see how much fat you burn per exercise and take before/after pictures. In other words, everything in one app.

22 kommentarer to “Træningsapp #3”

  1. Tine 23. februar 2013 hos 15:18 #

    E… jeg forstår slet ikke du gider læse med på en blog, der primært handler om sundhed og træning, hvis du har den der indstilling. Der er altså rigtig mange kvinder, der bruger metoden at tælle kalorier, for enten at tabe sig eller holde vægten. Ligesom vi også er mange, der bruger inspirationsbilleder og træningsvideoer til samme formål. Der er forskellige måder at gøre det på, fordi det er forskelligt hvad der virker for os hver især. Men det har intet med spiseforstyrrelser at gøre, og det er grotesk at tro, at anoreksi kan komme af, at man får en app der kan tælle kalorier. Anoreksi er langt mere kompliceret end det.
    At vi så hver især skal passe på ikke at blive FOR talfikserede og fanatiske, det er en anden snak. Men det er næppe en app der vælter læsset. Og i sidste ende, så er det her Danicas blog og det er hende der bestemmer, hvad den skal indeholde – så kan vi andre jo vælge til eller fra.

  2. ida 23. februar 2013 hos 12:29 #

    Øv, jeg kan ikke finde den i Appstore??

    • ida 23. februar 2013 hos 12:31 #

      FUNDET 🙂

      Glæder mig til at komme igang med den, og tak for en super inspirerende blog 🙂

      • Fit For Livin 25. februar 2013 hos 11:29 #

        Godt du fandt den 😀 Og tusind tak!

  3. Maria 23. februar 2013 hos 10:28 #

    hey I’m an english reader, love your recipes (translate them, haha!), and your amazing pictures of yummy food! keep up the good work, and your fighting against eating disorders!

    I like to watch what I eat, but try not to become fanatic…. but lately, I’ve gotten the impression that I eat too much in a day! I exercise at least 4 times a week, and bike a lot! please help me judge if this is normal to eat in a day!:
    breakfast: oatmeal with berries and 2 cups of coffee.
    lunch: avocado sandwich, 1 apple, edamame beans.
    teatime: a cup of green tea and an apple with cinnamon (SO GOOD, try it!) and some nuts.
    dinner: curry chicken with rice.
    snack: 1 piece of lemon pie (because it’s friday!) and 1 grapefruit!

    does my everyday food routine sound somewhat normal/not too much? I don’t eat cake everyday btw, just on weekends and stuff! hope you’ll answer, kisses!

    • Fit For Livin 23. februar 2013 hos 10:56 #

      Thank you so much 🙂 I’m so honored that I have foreign readers as well. I will try to translate more posts in the future so you don’t have to use Google Translate 😉

      It sounds perfectly normal your daily meals. You don’t eat to much at all according to me. However what kind of bread do you use with your sandwich? And what kind of rice in the evening? I live by the rule that I eat very often (5/6times per day) but smaller meals. I eat lots of protein (fish, chicken, turkey, eggs, proteinpowder, cottage cheese etc.). It helps me get full and i’m never hungry because I eat every 3 hours. I don’t eat bread besides rye bread and only whole grain pasta and rice. Just try replacing the “white” stuff with whole grain. And of course we deserve cake on friday. Every week I eat unhealthy stuff as well 🙂 Life would be to boring without it.

  4. beki 23. februar 2013 hos 02:26 #

    Hej med jer..
    Jeg kan kun anbefale denne app.
    Jeg elsker shape up og har tabt mig 10kg på 9 måneder. Med appens hjælp fik jeg en god oversigt over hvor store mine portioner skal være for at få min “drømmekrop” tilbage (63kg) uden at sulte.

    Og forresten…
    Keep up the good blog-work..;-) har fundet bloggen for ca en måned siden og følger nu viabloglovin..

    🙂

    • Fit For Livin 23. februar 2013 hos 10:48 #

      Først og fremmest velkommen til 🙂 Jeg er glad for du kan li’ at følge med.

      App’en er rigtig god til at give overblik over energifordeling og portioner uden at sulte. Hvor er det flot du har opnået din mål, det må være den fedeste følelse i verden. Det er alt for sejt 🙂

  5. E 22. februar 2013 hos 22:22 #

    Jeg vidste ikke man kunne få en app, som miner om en spiseforstyrrelse. Verden er et absurd sted og jeg ville som blogger føle et vis ansvar over at poste sådanne ting. Ja, du skriver man skal være påpasselig… men du anbefaler den jo stadig og så snart værktøjet kommer i forkerte hænder, så kan det medføre rigtig farlige ting.

    • Fit For Livin 22. februar 2013 hos 22:30 #

      Ahh, ro på? 😉 Hvis en app kan føre til en spiseforstyrrelse, så kan alt. Jeg påtager mig glædeligt et ansvar for al der postes på min blog, endda med stolthed. Men husk det er min blog og mig, der poster tips jeg synes er gode. At du vælger at tolke en app som absurd og som fører til en spiseforstyrrelse kan jeg ikke gøre så meget ved. Så skal man måske også have dårlig samvittighed, hvis man poster en opskrift der er for sund, hvis man træner 5 gange på en uge eller et motivationsbillede, der viser en slank/tonet kvinde?

      Alt i hele verden kan lede til en spiseforstyrrelse eller andet, hvis det ender i de forkerte hænder. Så kan man jo ikke blogge om noget som helst da alt kan tolkes negativt eller som farligt.

  6. Anna G 22. februar 2013 hos 17:19 #

    Jeg er helt enig i, at app’en kan være et glimrende og hjælpsomt værktøj, når man skal holde styr på sit daglige energiregnskab og dertilhørende balance mellem indtag og forbrænding.
    MEN – som du også ganske rigtigt skriver – så skal man altså virkelig passe på med sådanne tiltag, for det kommer hurtigt til at handle udelukkende om tal, mål og idealer.
    Det er selvfølgelig fint at have et mål for sig selv, men man risikerer samtidigt at blive afhængig, således at man slet ikke kan tænke på andet end kalorier. Og det er altså ikke ret smart.
    Nu ved jeg selvfølgelig godt, at der er rigtig mange, der godt kan styre det, uden at miste kontrollen, men der er altid nogen, der “falder i fælden”, hvis man kan sige det sådan.

    • Fit For Livin 22. februar 2013 hos 18:45 #

      Man skal helt klart passe på, at man ikke lader det styre alt. Det skal nærmere bruges som et værktøj til at give et overblik og så kan man fortsætte uden. Nogle har brug for mere kontrol end andre, men fuldstændig enig med dig i, at det kan blive for meget. Ligesom at noglen tæller kcal. hver dag og kan blive helt slået ud af de mindste fejltrin. Der er nemlig så meget mere i det end tal, vægt, kcal. og cm. Det handler om at kigge sig i spejlet, være realistisk og nyde livet med alt der hører med 🙂

  7. Connie 22. februar 2013 hos 15:40 #

    Genial værktøj 🙂 … Jeg bruger selv madlog.dk, der ligesom denne app giver et rigtig godt indblik i den daglige energifordeling. Derudover har jeg Runkeeper som jeg bruger udendørs til powerwalks og løbeture … disse aktiviteter bliver automatisk overført til madlog.dk hvilket også er ret genialt 🙂 … Nogle synes, at det er for “kontrollerende” men hvis man ser det som et redskab i stedet for, så synes jeg, at det er super godt 🙂

    • Fit For Livin 22. februar 2013 hos 18:42 #

      Madlog.dk har jeg også hørt meget godt om, men har dog aldrig selv prøvet det. Det er virkelig smart du kan overføre alt andet information dertil, så du har det samlet. Man skal nemlig se det som et redskab frem for noget der dikterer ens hverdag. Og nogle har jo også bare brug for lidt kontrol i starten, det havde jeg i hvert fald selv 🙂

  8. Berit C. 22. februar 2013 hos 12:25 #

    Jeg bruger også denne app i ny og næ. Synes den er ret godt til at give mig et overblik, specielt ift. mit proteinindtag, som jeg i disse perioder prøver at holde øje med noget mere.

    • Fit For Livin 22. februar 2013 hos 18:50 #

      Og der er den super god, nemlig til at give et overblik 🙂 Det vil jeg også selv bruge den til.

  9. Mathilde 22. februar 2013 hos 09:58 #

    Jeg bruger også appen i perioder og oplever præcis det samme som Anna – at man bliver mere opmærksom på sit energiindtag, så man får de bedste næringsstoffer til dagen og ikke kommer til at spise for meget:) Hvis jeg for eksempel ved, at jeg vil spise en kage eller drikke et glas vin om aftenen, kan jeg godt finde på at skrive det ind allerrede ved middagstid, så jeg ved hvor meget jeg “bruge” i løbet af dagen – det er altså smart 🙂

    Undrer mig alligevel lidt over protein-anbefalingen. Appen fortæller mig, at jeg skal have 52 g protein om dagen – virker det ikke meget lavt? Jeg kommer tit op på 80-100 gram…

    • Fit For Livin 22. februar 2013 hos 18:41 #

      Det er skønt den har virket for dig 🙂 Den er nemlig god til lige at give et overblik i perioder, hvor man er i tvivl om det man gør er tilstrækkeligt.

      Jeg tror ikke jeg vil hænge mig så meget i de præcise tal. Jeg er også over det anbefalede og det fungerer her. Jeg er jo meget glad for proteiner 🙂 Men enig i, at det virker lidt lavt.

  10. anna 22. februar 2013 hos 09:04 #

    den er virklig god! jeg brugte den hver dag i ca en to måneder.
    jeg havde taget en del på, og det gik først op for mig efter jeg kom hjem fra en ferie og så ferie billeder. tænkte gud, det er da ikke mig det der. Jeg prøvede mange slakekure, og løb næsten dagligt, intet virkede. men denne app gjorde! nu bruger jeg den ikke længere, men jeg har nu den vægt/krop jeg gerne vil have. så den er virklig god til at kickstarte et vægttab fordi den er så præcis, og når man har trænet så kan man skrive det ind, og så viser den at man skal indtage mere protein osv. så den er så anbefalelses værdig. jeg har foreslået den til mange af mine veninder men de var meget skeptiske og mente at så ville de bare spise mindre fordi man jo hele tiden skal se på hvor mange kcal man har tilbage. men tværtimod jeg spiste ikke mindre men tænkte blot på at spise de rigtige kcal så jeg på den måde kunne spise så meget så muligt. -meget af min mad førhen bestod og junk, slik og massere af flydende kcal.

    • Fit For Livin 22. februar 2013 hos 09:24 #

      Skønt med en anmeldelse og at det virkede for dig! Jeg er også helt vild med, at den giver et overblik over energifordelingen og hvad man mangler at få 🙂 Og også at alt træningsaktivitet kan indtastes. Den har jo det hele.

  11. Fit´n Run 22. februar 2013 hos 08:04 #

    Den meget mere overskuelig ud, end mange andre trænings apps. Så den skal man da næsten prøve at hente. Synes godt det til tider kan være svært at holde regnskab med ens kalorie indtag 🙂

    / Camilla – http://www.fitnrun.bloggersdelight.dk
    En blog om træning, løb og sund livsstil.

    • Fit For Livin 22. februar 2013 hos 09:23 #

      Ja, det er skønt det hele er samlet i en 🙂

Skriv et svar

