Gæsteindlæg: Vinterfryd.dk

15 feb

Vinterfryd.dk deler sin passion for the og den slankende effekt det kan have i henhold til kost og træning. Det er virkelig inspirerende! Jeg skal vidst have afprøvet begge to, men jeg elsker også alt slags the 😉

The øger fedtforbrændingen og virker slankende

Det er blevet meget populært at drikke the inden for den seneste årrække, men hvorfor egentlig? Det kan der være mange grunde til og én af dem er uden tvivl den grønne bølge og vores øgede fokus på sundhed. Alle taler om, hvor vigtigt sundhed er, både politikerne, medierne og helt almindelige borgere. Én af theens sunde egenskaber er netop, at den øger fedtforbrændingen og virker slankende. Udover disse positive egenskaber findes der et hav af forskellige smagsvarianter, som gør det til en ny oplevelse, hver gang du afprøver en ny smagsvariant. Endnu en grund til at the er blevet så trendy, er at vi har brug for at pleje vores sjæl og finde indre ro og balance i en travl og stresset hverdag. Theen giver os lige præcis mulighed for at komme væk fra den hektiske hverdag, hvor vi kan fordybe os og filosofere over livet.

Te 1

Pu Erh-the der øger fedtforbrændingen

Pu Erh-the er en bestemt slags the, der dyrkes i Kina og er opkaldt efter en lille by i Yunnan-området. I flere hundrede år har man brugt denne the i den traditionelle kinesiske lægekunst og i dag er den kendt som en slags slankethe, fordi den har en fedtforbrændende effekt. Der har været forsket seriøst i Pu Erhs egenskaber og effekten er meget veldokumenteret: hvis du indtager theen regelmæssigt, skulle fedtprocenten i dit blod falde med op til 15%. Pu Erh kan på den måde aktivt nedbryde fedtstoffer samt olier og medvirke til dit vægttab. Pu Erh the kan købes hos A. C. Perchs.

Te 2

Oolong-the der virker slankende

Ligesom Pu Erh-the øger fedtforbrændingen, virker Oolong-the slankende. Det viser et forsøg med en række overvægtige mus, som i en periode spiste fed kost og samtidig tabte sig, fordi de drak Oolong-the. Grunden til at denne the kan virke vægtreducerende er, at den både indeholder koffeinlignende stoffer og en række særlige stoffer, som kun findes i Oolong-the. Disse specielle stoffer menes at hæmme de fedtspaltende enzymer i mave-tarmkanalen, så fedtoptagelsen hæmmes. Oolong-the forhanldes hos ligeledes hos Perchs.

Så hvis du er godt i gang med træning og sund kost og savner et sundt alternativ til kaffen, colaen eller hvad du ellers drikker i hverdagen, så kan disse theer varmt anbefales. Ikke nok med at de bringer dig væk fra en travl hverdag, men samtidig øger de også fedtforbrændingen og virker slankende.

14 kommentarer to “Gæsteindlæg: Vinterfryd.dk”

  1. Fie 19. februar 2013 hos 21:07 #

    Formosa Oolong er en halvfermenteret/let oxideret the, hvilket vil sige, at den er en slags mellemting mellem grøn og sort the. Derfor kan den smagsmæssigt også beskrives som en mellemting mellem ren grøn og ren sort the: Den er lettere pikant som den grønne og dog stadig en smule tør og kraftig i smagen. Det er virkelig svært at beskrive, men kan man ikke lide the uden aroma, vil man have meget vanskeligt ved at drikke den.

    Til info kan Formosa Oolong også købes hos Hans og Grethe Kaffe og The i Århus til 35 kr pr. 100 gram. Butikken ligger både på lilletorv og ved banegårdspladsen, eller den kan købes via netbutikken: http://www.kaffe-the.dk/index.php?keyword=oolong&Search=Søg&Itemid=1&option=com_virtuemart&page=shop.browse

    • Fie 19. februar 2013 hos 21:10 #

      Hov, jeg har ikke skrevet et indlæg her før – det var egentlig beregnet som svar på Annes spørgsmål/kommentar nederst på siden 🙂 Jeg håber det kan bruges!

      • Fit For Livin 20. februar 2013 hos 15:08 #

        Det er jeg helt sikker på det kan 🙂 Mange tak fordi du vil dele din viden.

  2. pip 16. februar 2013 hos 08:26 #

    hej igen. hvordan er det så med deres Perle Jasmin the som smager super fint.. har den også de gode egenskaber du skriver om ??

    • M. Vinter - Vinterfryd 16. februar 2013 hos 09:57 #

      Hej pip
      Der er nogle som mener at den har en ”anti aging” effekt (jeg ved dog ikke hvor rigtigt dette er). Men vigtigst af at, så har det også en slankende effekt (jeg mener dog at den er mindre end ved de andre – da det afhænger af blandingsforholdet af theen). Men derudover er theen ofte meget sød, dvs. man slipper for at søde med honning eller sukker, hvilket jo er en rigtig god ting. Slutligt er det dokumenteret, at theen forebygge kraft. Udover alt dette, så har perle jasmin en rigtig god blomsteragtig smag, som gør den nem at nyde. Håber det hjalp. The er bare guds gave til kvinder 🙂

  3. Matilde 15. februar 2013 hos 22:47 #

    Æv, så er flush darjeeling oolong udsolgt 😦 Virker de lige godt? 🙂

  4. M. Vinter - Vinterfryd 15. februar 2013 hos 16:34 #

    Jeg vil kort prøve at beskrive hvordan smagen er, af de forskellige the typer. Lad mig starte med Pu Erh theen: Denne the smager meget specielt ift. mange andre former for the, hvilket også betyder, at den ofte er aromatiseres med Earl Grey the for, at få den bedste smag samtidig med at beholde sundhedsdelen i theen.

    Grunden til at smagen af theen er sværd at beskrive er også, at der findes mange typer, fordi Pu Erh theen bliver bedre med alderen (hvorimod mange andre the typer ofte bliver dårligere). Man beskriver ofte Pu Erh the som værende ”jordet” i smag, dette skyldes ofte, at den ikke har modnet i nok år. Når theen er af ordentlig kvalitet, er Pu Erh the en vidunderlig komplekse drik, som har en utrolig glat følelse i munden samt en dejlig rund smag. Jeg har smagt mange forskellige typer af Pu Erh theen, og de har ofte en smag af sødme, kamfer, blomster samt det lidt bitre som til tider kan minde om lidt jordagtig-smag (jeg anbefaler at man prøver en kop eller to, da man ofte kommer til at elske den med tiden).

    Når vi snakker Oolong-the, så har vi med en the at gøre, som efter plukning ikke bliver tørret, hvilket er med til at give en rigtig god smag. Da der igen ved denne the, er mange forskellige valgmuligheder, vil der være forskellige smagsvarianter – og endnu flere end ved Pu Erh. F.eks. en ’Flush Darjeeling Oolong’ som er meget mild og blød med en gylden farve. Passer især godt, hvis man mest er efter theen pga. dens slankende effekt. Hvorimod ’Kina Oolong’ er en aromatisk halvfermenteret the, som har en læskende smag.

    Det er altid svært, at forklare den præcise smag, men begge the typer er helt sikkert et forsøg værd. Jeg er selv stor tilhænger af en del Ooling the typer.

    Håber dette kunne hjælpe lidt – ellers så er jeg altid klar til at svare på flere spørgsmål.

    Hilsen
    http://vinterfryd.dk/

    • Fit For Livin 15. februar 2013 hos 17:05 #

      Skønt med en uddybning! Så har man en bedre fornemmelse af, hvordan de smager 🙂

      • M. Vinter - Vinterfryd 15. februar 2013 hos 17:08 #

        Jep – det gælder jo om at kunne dele siden viden når man kan :p
        Kunne også være fedt at høre hvad andre synes om theen 🙂 hvis der er nogle derude som har erfaringer 🙂

  5. Marie 15. februar 2013 hos 13:50 #

    Jeg drikker selv rigtig meget te. og også de to typer du beskriver ovenfor. Jeg var i Kina for et par år siden og købte te med hjem.
    Pu erh teen skal man helt klart vende sig til smagen af. Den har en meget speciel jord agtig smag. Jeg startede selv med at drikke denne på grund af de gode egenskaber den har, men nu drikker jeg den fordi jeg synes det smager godt. 😉 sidder faktisk med en kop lige nu. Men jeg kan helt klart anbefale begge typer te.

    • Fit For Livin 15. februar 2013 hos 15:16 #

      Ej, hvor fedt med en der har smagt det. Alene pga. egenskaberne skal jeg ha købt det. Jeg kan også leve med det meste, så smagen er ikke så vigtigt 🙂 Glæder mig helt nu!

  6. Anne 15. februar 2013 hos 13:04 #

    Hej. 🙂
    Tak for en god blog, som jeg følger dagligt. Giver et godt indspark til forsøget på en sundere livsstil. 🙂
    Har du selv smagt de to typer te, jeg kunne godt være lidt interesseret i at høre hvordan de rent faktisk smager. 🙂

    God weekend 🙂

    • Fit For Livin 15. februar 2013 hos 13:07 #

      Hej Anne 🙂 Tusind tak, er glad for du kan li’ den! Jeg har ikke smagt de to endnu, men skal nok give en anmeldelse når jeg gør. Ellers er jeg sikker på Vinterfryd kan uddbybe, hvordan de smager 🙂

Skriv et svar

