Sund og proteinrig æblekage

8 feb

Den efterspurgte æblekage er nu klar til deling med jer 🙂 Jeg har vitterligt aldrig smagt noget så sundt, som samtidigt smager så syndigt. Derudover mætter den utrolig godt, så det ikke er muligt at overspise ligesom, at man ikke bliver oppustet efterfølgende. Den kan kun anbefales.

Kagen er lavet udfra Tines opskrift i hendes tredje gæsteindlæg. Vi har dog ændret lidt i den, da vi ikke havde alle ingredienser til rådighed.

Sund æblekage 1

Du skal bruge:

– 20 g. kokosmel

– 1 spsk. kokosolie eller rapsolie

– 2 spsk. kanel

– 6 æggehvider

– 60 g. vaniljeproteinpulver

– 100 g. havregryn

– 1 banan

– 1 tsk. bagepulver

– 1,5 dl skummetmælk

– 2 æbler

– 1 håndfuld mandler 0g kanel til at drysse ovenpå til sidst

– Lidt skyr evt. til at putte ovenpå

Sund æblekage 3

Fremgangsmåde:

Blend alle ingredienser sammen i en blender på nær æbler, mandler og kanel, der skal drysses ovenpå til sidst. Skær æblerne i både og læg dem i et ovnfast fad belagt med bagepapir, hvorefter den blendede masse hældes over. Hak til sidst mandlerne og drys over sammen med lidt kanel. Bages i 40 min. ved 170 grader.

Hele kagen indeholder 1.379 kalorier og består 78 g. protein, 152 g. kulhydrat og 51 g. fedt. Vi har delt den i 8 stykker og hvert stykke indeholder derfor ca. 170 kalorier. Bon appetit!

Sund æblekage 2

19 kommentarer to “Sund og proteinrig æblekage”

  1. mahuba 10. marts 2013 hos 15:12 #

    Uhm, fantastisk! Tak, dén glæder jeg mig til at lave til gemalen 🙂

    (Rigtig fin blog btw, og selvom det ikke er en ‘baby-blog’ nyder jeg alligevel de små baby-hints som mor-læser:-))

  2. Miranda 9. februar 2013 hos 12:18 #

    Opskrift hermed noteret. I aften skal kæresten og jeg have lækker mad. En forskuds aften på Valentines dag (som vi ikke kommer til at “fejre” på dagen) da vi er alene i aften og har tiden til at kræse om hinanden.
    Det er hermed lige blevet udvidet til en 3 retters meny.
    Forret : Dampet muslinger
    hovederet : røde bøffer med salat
    dessert : jeres (tines) æblekage…
    Glæder mig allerede!
    Tror jeg prøver at putte en lille bitte smule 80% chokolade på halv delen. Kæresten er et værre slik hovede, så han vil nok sætte pris på det lille “ekstra” på hans version af det. Plus jeg har købt chokolade smag af protein pulver, så håber den kommer til at smage ok alligevel. Men hallo – smager chokolade ik godt med alt ?? he he..

    • Fit For Livin 9. februar 2013 hos 13:30 #

      Fedt du kunne bruge den 🙂 Og hold op det lyder som en lækker menu, heldige jer 🙂 Du kan sagtens betrække kagen med lidt mørk chokolade eller alternativt bruge chokoladeproteinpulver. Mulighederne er mange.

  3. Julie 9. februar 2013 hos 11:06 #

    Mmmm, hvor ser det bare lækkert ud! Den skal jeg da vist prøve at lave 🙂 Hvis du står og mangler noget varmt og praktisk til fødderne (for sådan noget gider man jo sjældent selv gå ud og bruge pengene på), er du velkommen til at kigge forbi min blog og deltage i min give away 🙂

    • Fit For Livin 9. februar 2013 hos 11:34 #

      Jeg så faktisk godt din give away på Bloglovin, og synes de er vildt fede! 🙂 Desværre bruger jeg ikke str. 38, ellers havde jeg fluks deltaget i din konkurrence 🙂

  4. Mathilde 9. februar 2013 hos 10:03 #

    Åh, den ser lækker ud 🙂 Her er en anden dejlig kage – en banan-bøf-kage fra Hold kæft og træn-bloggen http://iform.dk/blog/hold-kaeft-og-traen/bananboef-kage-med-mere-protein-og-ingen-sukker

    • Fit For Livin 9. februar 2013 hos 10:50 #

      Først tænkte jeg lige, om de virkelig havde lavet en kage med kød, men jeg blev klogere 😉 Den ser rigtig god ud, den skal prøves 🙂 Dem minder lidt om den sunde banankage vi tidligere har lavet.

  5. Janne 8. februar 2013 hos 22:21 #

    Lyder lækker. Hermed sat på listen over opskrifter der skal prøves af 🙂

    • Fit For Livin 8. februar 2013 hos 22:26 #

      Den er virkelig også lækker 🙂

  6. Janne Cla 8. februar 2013 hos 22:20 #

    Lyder lækker 🙂 MÅ prøves 🙂

  7. Maia 8. februar 2013 hos 19:30 #

    SKAL der proteinpulver i? 😀

    • Fit For Livin 8. februar 2013 hos 22:25 #

      Altså jeg har ikke prøvet uden, men vil sagtens tro man kunne undlade og så skrue op for nogle af de andre ting 🙂 Men proteinpulver i bageværk er bare et hit, så jeg kan ikke leve uden 😉

  8. camillastokholm 8. februar 2013 hos 16:23 #

    Åh den ser lækker ud, den må helt klart prøves!
    http://www.greenkitchenstories.com/ er en blog, som jeg bare bliver nødt til at anbefale til jer. Nu har jeg prøvet samtlige af deres opskrifter, og ikke en har skuffet. De laver 100% sunde og lækre opskrifter, og jeg synes bare lige, at i skulle se den, hvis i ikke allerede kender til den 🙂

    • Fit For Livin 8. februar 2013 hos 16:39 #

      Ej, tusind tak Camilla, den kendte vi ikke 🙂 Det ser godt nok lækkert og indbydende ud 🙂

  9. ankp 8. februar 2013 hos 15:41 #

    Uhm, den ser lækker ud!
    Er det muligt at skifte vanilleproteinpulveret ud med valleproteinpulver (jeg har noget fra Urtekram) og så tilføje vanillepulver til opskriften, eller er der noget specifikt proteinpulver i vil anbefale? Jeg er generelt lidt forvirret omkring hvilket proteinpulver, der er bedst? Handler det blot om smag eller er der også forskel på hvor mange kulhydrater, fedt etc., der er i de forskellige? Måske kan I lave et indlæg, hvor I anbefaler noget 🙂 God weekend!
    Mvh. Anne Katrine

    • Fit For Livin 8. februar 2013 hos 16:37 #

      Det tror jeg sagtens du kan, det vil nok ikke gøre den store forskel smagsmæssigt:) Vi har vores favorit proteinpulvermærke og varianter, og det er en super god ide med indlægget. Det vil vi gøre 😀

      Forstår godt du er forvirret. Der er forskel på hvilke slags protein de forskellige indeholder + hvor meget kulhydrat, fedt osv. Fx i vores er der forskellige slags proteiner + de smager godt, hvor andre har mere protein men ikke så meget smag. Et indlæg om det kommer i den nærmeste fremtid 🙂

      • ankp 8. februar 2013 hos 19:04 #

        Super, det vil jeg glæde mig til! 🙂 og nu – æblekage! (;

  10. Bitten 8. februar 2013 hos 15:03 #

    Tror jeg vil skyde vinterferien ind, med at bage den 😀 Ser godt ud!

    • Fit For Livin 8. februar 2013 hos 15:20 #

      Det var da en god ide 🙂 Så kan du spise kage med god samvittighed 🙂

Skriv et svar

