Har du fundet den rette uddannelse for netop dig? Tjek Studielivet på KU ud!

14 jan

Et spørgsmål jeg ofte får stillet, omhandler min uddannelsesretning samt det speciale, jeg afleverede i start november. Og jeg forstår godt I spørger, for det er så vigtigt et valg, der skal tages når den rette uddannelse skal findes. Alt research hjælper dig nærmere dit endelige valg, så spørg alle du kender, søg erfaringer og mød op på de forskellige institutioner til åbent hus arrangementer. Så er du et skridt nærmere din fremtid!

Jeg har faktisk selv prøvet at vælge forkert, og det år jeg “spildte” på en forkert uddannelse kunne jeg virkelig godt have været foruden. Hvis blot jeg havde taget mig mere sammen i Handelsgymnasiet og researchet mine muligheder bedre, havde jeg kun undgå det år, f.eks. ved at have fået bedre karakterer eller ved at søge via kvote 2. Tilbage i 2005, da jeg blev student, tog jeg dog det klassiske sabbatår. Et år, der netop kunne have været brugt på at forberede mig på at komme ind på min drømmeuddannelse.

I 2006 søgte jeg så ind på den uddannelse, som jeg netop har færdiggjort i november efter 5 ½ år, nemlig Engelsk og Kommunikation/Virksomhedskommunikation på Aarhus School of Business & Social Science. MEN jeg kom ikke ind i første omgang og jeg var sønderknust. Snittet var steget det år, og jeg manglede desværre 0,1 i karaktergennemsnit for at blive optaget. Så bittert! Jeg havde ingen backupplan, da jeg ikke havde søgt andet.

Jeg gik derfor igang med at undersøge uddannelser med ledige pladser, og jeg endte derfor med at søge “forsinket” ind på HA int. Jeg ved ikke lige hvad der gik gennem hovedet på mig, for jeg brænder slet ikke for de matematiske fag og er faktisk ikke specielt god til hverken matematik, nationaløkonomi eller statistik. Derfor kæmpede jeg også en brav kamp i de 7 måneder, jeg nåede at læse der. Jeg havde det konsekvent dårligt fordi jeg ikke kunne leve op til egne krav, og jeg endte også med et enormt dårligt snit efter de første eksamer. Det var altså et wake-up call for mig, at det jeg havde gang i var helt forkert. Man skal ikke have det dårligt eller føle man uddanner sig til noget, som ikke oprigtigt interesserer én.

Jeg droppede derfor ud og søgte ind året efter, endnu engang, på min “drømmeuddannelse”, og jeg kom heldigvis ind! Resten er historie og jeg vidste fra dag 1, at det var det rette for mig 🙂 Jeg brænder for intern og ekstern kommunikation, branding, PR, sociale medier, strategisk ledelse og alt det indeholder min uddannelse. Jeg glæder mig allerede til at kunne bruge det i praksis fra (forhåbentligt) oktober næste år.

Nå, nok om mig 😉 Du kan nemlig følge seks studerende fra Københavns universitet, og se deres videoer, der netop omhandler det at skulle finde den rette uddannelse, den tvivl man både kan besidde inden og i starten samt de succesoplevelser man får, når man vælger rigtigt og kæmper for de gode resultater. Meget inspirerende og jeg kan nikke genkendende til alle de ting, Teis, Ditte, Lærke m.m. oplever som nye studerende på Københavns Universitet.

Vidste I, at der faktisk er 83(!) bacheloruddannelser på KU? Det er jo helt vildt. Så er der i hvert fald noget for enhver smag. Du kan endvidere tage en test, for at se hvilke områder, der interesser netop dig samt læse meget mere om ansøgningsprocessen og optagelseskrav. KU holder åbent hus i uge 9 og 10, så hvis du overvejer nogle af uddannelserne, så er det bare med at møde op. Jeg var selv til åbent hus i sin tid, og det var det der gjorde, at jeg tog min endelig min beslutning, så afsted med jer 🙂

I kan læse meget mere lige her eller ved at klikke på billederne.

Er der nogle af jer, der er i tvivl om hvad I vil uddanne jer som eller har I  måske allerede fundet jeres drømmeuddannelse?

OBS: Dette indlæg er sponsoreret, men 100 % et udtryk for egne holdninger.

12 kommentarer to “Har du fundet den rette uddannelse for netop dig? Tjek Studielivet på KU ud!”

  1. Amalie 14. januar 2013 hos 23:01 #

    Det er nemlig mega svært at finde på noget.. Men hvis man til at starte med ved, at man vil noget på en handelshøjskole, så kan man i hvert fald altid gå i en anden retning på kandidatdelen 🙂 Det gør valget lidt lettere, fordi det er mere fleksibelt end andre slags uddannelser, men det er jo selvfølgelig ikke alle som har lyst til handelshøjskole.

    Jeg tog selv et sabbat år efter gymnasiet og valgte af ren indskydelse HA(jur.) på CBS sommeren efter. Det var fedt, og jeg fik min bachelor, men jeg fandt i løbet af uddannelsen ud af, at jeg ikke ville arbejde med jura, når jeg blev færdig, så jeg søgte, igen instinktivt, ind på cand.merc.fir (kandidat i finansiering og regnskab). Det er det hårdeste jeg nogensinde har prøvet, men også det mest spændende. Jeg starter på mit 2.semester her til februar..

    Mit råd er nok, at man skal følge sit instinkt, og vælge det man kan mærke gør én engageret. Det kan være svært at finde, men se evt. nyhederne og find ud af om nogle af emnerne rør noget inde i dig (ældreplejen, finansnyhederne, politik, miljøet osv.) eller spørg måske dine venner, hvad de synes du er god til. Når du så har indkredset et område, kan du prøve at overveje jobmulighederne med forskellige uddannelser indenfor feltet og beslutte med dig selv hvor meget det skal fylde i uddannelsesvalget.

    Tak for en dejlig blog forresten! Den er både hyggelig og motiverende 🙂 Jeg tjekker bloggen næsten hver dag og den har inspireret mig til at motionere mere – faktisk har lige meldt mig til mit første halvmarathon, og jeg glæder mig! Keep up the good work 🙂

    • Fit For Livin 15. januar 2013 hos 20:21 #

      Det er virkelig nogle gode råd! Meget brugbart! Og du har fuldstændig ret, man skal følge sit hjerte/instinkt, det er det vigtigste 🙂

      Og tusind tak for din søde kommentar, det gør mig virkelig glad, at vi kan være med til at motivere folk til at leve sundere/et mere aktivt liv. Og hvor er du sej med det halvmarathon, så sej er jeg slet ikke 😀

  2. Mie 14. januar 2013 hos 17:48 #

    Jeg har, siden jeg var 10 år, et eller andet sted vidst, at jeg skulle være pædagog. Jeg ville arbejde med de helt små børn (vuggestue) Jeg er gået målrettet efter det siden folkeskolen. Jeg blev færdig som pædagog for 1 år siden (d. 16/1) Jeg har ikke haft held med at finde job og i september kom jeg i job med løntilskud i 6 måneder… Nu er jeg sygemeldt og min kontrakt er blevet annulleret.
    Jeg har fundet ud af, at det nok ikke er mennesker jeg skal arbejde med.
    Jeg har altid været meget stille (genert/usikker) er ikke så god til at have det store overblik (hvilket det jo i den grad kræver i en vuggestue) Dette så man jo som et stort problem i mit løntilskudsjob og valgte at sende mig på tidlig juleferie.
    Om min usikkerhed skyldes en voldelig kæreste (for nogle år siden) eller det, at jeg er født 3 måneder for tidligt med en vægt på 870 g, aner jeg ikke…
    Jeg har det som om at jeg nærmest fra den ene dag til den anden skal finde ud af hvad jeg skal lave resten af mit liv. Jeg overvejer om det kunne være noget for mig at arbejde på kontor… Jeg synes det er meget svært!

    • Fit For Livin 14. januar 2013 hos 18:33 #

      Det er virkelig svært! Men det er flot du har erkendt det ikke rigtigt er dig alligevel, og nogle gange skal man bare igennem flere uddannelser før man finder sit “sted”. Det lyder som om kontor måske er mere dig, så er det bare med at forfølge det. Jeg har også en meget bred uddannelse bag mig, og det kan faktisk nogle gange være en hæmsko fordi jeg ikke har en vild specifik nicheting, så jeg synes også det er svært selvom jeg er færdiguddannet.

  3. Mette Sandholm 14. januar 2013 hos 15:00 #

    Jeg går pt. i 2 hf så jeg bliver student til sommer, og det er ved at være tid til at jeg skal finde ud af hvad jeg vil, og hvor er det bare svært. 🙂
    For mig er der en hel masse tanker og bange anelser om at jeg skulle vælge noget forkert. jeg har altid gerne ville være skuespiller, men nu er jeg ret sikker på at det ikke er det jeg vil nu, men nu ved jeg ikke hvad jeg vil. :-/
    så jeg kæmper lige nu med at finde netop den uddannelse som siger mig noget 🙂

    • Fit For Livin 14. januar 2013 hos 15:18 #

      Det er nemlig svært, og jeg tror det er vigtigt man ikke stresser. Bare tag det stille og roligt, research en masse på nettet, mød op til åbent hus osv. og så danner der sig hurtigt et billede af hvilke områder, der tiltaler en. Du kan evt. tage testen via KU’s hjemmeside. Skuespillerdrømme lyder ellers også fedt! Og husk at hvis man vælger forkert, så er det ikke være end at man kan vælge om senere hen:) Jeg klarede den, og det at jeg afprøvede noget andet bekræftede mig bare i, hvad jeg kan lide at lave 🙂

  4. Iben 14. januar 2013 hos 13:12 #

    Er pt. Igang med drømmeuddannelsen (religionsvidenskab), men jeg tog faktisk et sabbatår for at finde ud af om det var religion (og samfundsfag), som jeg ville give mig i kast med, og selvfølgelig for at få et pusterum efter gym..

    Hvad er dine planer efter barsel, Danica?
    Og hvad laver Rasmus? Gætter på det er dig, Danica, der har skrevet, siden der er billeder af dit speciale 🙂

    • Fit For Livin 14. januar 2013 hos 14:24 #

      Skønt du har fundet drømmeuddannelsen! Jeg har ikke så mange planer, eller jeg har nogle drømmescenarier om at sidde hos et stort reklamebureau eller i en kommunikationsafdeling og lave det jeg elsker, men inde for min branche kan man ikke være kræsen, så jeg forventer ikke, at jeg starter ud med disse ting nødvendigvis. Jeg tager hvad jeg kan få 🙂 Rasmus er håndværker.

  5. Lise-P 14. januar 2013 hos 12:37 #

    Efter gymnasiet var jeg super skoletræt (også i gymnasiet).
    Jeg troede aldrig jeg skulle gå på universitet og slet ikke få en kandidat.
    Det fik jeg i maj sidste år, og det er jeg super stolt af.
    Desværre stinker arbejdsmarkedssituationen i Danmark pt, så jeg sidder som nyuddannet akademiker og kæmper for at få en plads på arbejdsmarkedet, øv!

    • Fit For Livin 14. januar 2013 hos 14:22 #

      Det forstår jeg godt du er stolt af 😀 Jeg er også pænt stolt af jeg fik min kandidat. Ja, arbejdssituationen er forfærdelig, især også inde for min branche, så jeg er lidt glad for, at min barsel falder nu. Det skal dog nok også blive et problem, når jeg engang skal til at søge 😦

  6. Emilie 14. januar 2013 hos 12:12 #

    Fedt indlæg! Jeg går selv i 2.g på gymnasiet lige nu.. Jeg tror jeg har et gennemsnit på 7, men jeg er meget bange for min fremtid, fordi kravet til karakteren jo ligger en del højere end 7 de fleste steder.. Men jeg ved ikke hvad jeg vil og det er lidt skræmmende synes jeg.
    Jeg tænkte på (Lidt random) Hvordan kan man se hvem af jer der skriver indlæg? 🙂

    • Fit For Livin 14. januar 2013 hos 14:20 #

      Dit gennemsnit er da ellers fint 🙂 Men det er rigtigt, at nogle uddannelser kræver sundsygt høje gennemsnit. Men du har heldigvis tiden til at forbedre det. Det vigtigste er bare du er opmærksom på hvor vigtigt det er, det var jeg ikke i sin tid 😉 Du skal ikke være skræmt, jeg vidste slet ikke hvad jeg vil dengang. Derfor besøgte jeg nogle åbent hus for at finde ud af det.

      Det er altid mig (i 99% af tilfældene) der skriver indlæg. Rasmus står for det tekniske, tager billeder, afprøver opskrifter, laver træningsprogrammer og udregner energifordeling 🙂

Skriv et svar

