An interview with a blogger #4

9 jan

Endnu et super inspirerende interview med en af Danmarks førende bloggere er klar til jer! I denne omgang vil jeg gerne præsentere jer for seje og pæne Emma.

Emma blogger på Emmamartiny.dk, og jeg vil klart anbefale jer at tjekke hendes blog ud, der kombinerer det bedste fra alle verdener, nemlig fashion, livsstil, skønhed, træning og velvære – I like!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Fortæl os lidt om dig selv, din blog og dit liv?

Jeg hedder Emma og er 19 år gammel. De sidste par år har jeg blogget på Emmamartiny.dk, hvor jeg deler mine interesser og min hverdag med mine læsere. Mine læsere har fulgt min gymnasietid, set mig flytte hjemmefra, og hvordan jeg det sidste halve år har boet i København. Nu skal jeg på højskole, og vil gøre mit bedste for at blogge derfra også 🙂

Træning, velvære og sund mad fylder en del på din blog. Har det altid været vigtigt for dig?

Både ja og nej. Jeg kommer fra en sund familie, hvor der altid er blevet serveret god, sund mad, og hvor sport og motion er en del af hverdagen. Indtil for omkring to år siden var jeg dog altid hende, der aldrig ville med på en løbetur, når resten af familien tog afsted. Jeg havde nogle dårlige oplevelser med holdsport, da jeg var barn, hvilket afholdte mig fra at dyrke motion sammen med andre. Jeg er meget dårlig til boldsport og havde fået det indtryk, at jeg var dårlig til alt, hvor man fik sved på panden. Og så var det jo nemmere at lade være, for jeg var jo tilfreds med min krop alligevel. I gymnasiet fandt jeg dog ud af, at alt motion ikke kræver, at man skal kunne kaste eller gribe. Jeg begyndte at løbe, prøvede en masse forskellige fitnesshold og så var jeg hooked 😉

Hvilken betydning har træning og sund kost for dig? Fylder det meget i din hverdag?

Jeg interesserer mig for sundhed og hvordan kroppen fungerer, og jeg elsker at lave mad. Derfor går de to ting ofte hånd i hånd, når jeg eksperimenterer i køkkenet. Motion er blevet en del af min hverdag, og jeg kan godt blive lidt rastløs, hvis jeg ikke har mulighed for, at få rørt mig i længere perioder. Når jeg løber eller tager til træning er det i høj grad “me-time”, hvor jeg virkelig kobler af og får tænkt alt igennem.

Emma 2

Har du nogle fremtidige mål for dig selv og din krop?

Jeg vil gerne vedligeholde min form, blive lidt stærkere og så vil jeg faktisk gerne tage et par kg. på i øjeblikket.

Har du nogensinde prøvet at gå på kortvarige slankekure, og hvad er din holdning hertil?

Når man laver livstilsændringer, er det altid en god idé at stille spørgsmålet: “kunne jeg gøre dette resten af mit liv?”. Så hvis din nye livsstil ikke tillader dig, at spise kage på en tirsdag, hvis du har lyst, så synes jeg ikke, at det er det værd.

Hvordan ser en træningsuge ud for dig?

Jeg dyrker nok i gennemsnit motion hver anden dag, men jeg varierer det meget. Hvert træningspas varer ca. 1 time, og jeg mixer mellem konditionstræning, styrketræning og øvelser med egen kropsvægt.

Yndlings træningsaktivitet?

Det er nok løb. Jeg elsker at løbe lange ture, men jeg ved også, at jeg bliver nødt til at begrænse det og mixe det med noget andet. Det er ikke sundt, at løbe over 30 km. om ugen, og jeg synes ikke, at den typiske langdistanceløbers krop er særligt tiltalende.

Emma 1

Hvad holder dig motiveret i henhold til træning og sund kost?

Elsker følelsen af at være i god form og føle mig sund.

Har du en specifik idealperson/celebrity, som du lader dig motivere og inspirere af?

Jeg bliver meget inspireret af menneskerne omkring mig. Særligt min familie. Min ene søster er super fit og en god løber, min anden søster smidig, stærk og fantastisk dygtig til yoga. Mine forældre holder sig utrolig godt og er i god form, og mine bedsteforældre på over 70 er lige begyndt at løbe. Det er for mig langt mere inspirerende end diverse celebrities og de billeder af utrolige muskuløse kvinder, man ser rundt på diverse blogs i øjeblikket.

Dit bedste skønhedstip?

Søvn, godt selskab og et sundt sind. Træning er ALDRIG vigtigere end dit sociale liv, og en is på en sommerdag er meget sundere (for dit sind) end proteinpulver og superfoods.

Hvad er ”hemmeligheden” bag din slanke og tonede krop? Er det gode gener, hårdt arbejde eller en kombination?

En kombination. Da jeg for flere år siden ikke dyrkede motion vejede jeg en del mere, men ingen i min familie er overvægtige, og jeg er ikke bange for, at jeg nogensinde bliver det. Derimod kan jeg godt synes, at jeg nogen gange bliver for tynd og spinkel at se på, og så må jeg skrue ned for motionen i en periode.

Emma 5

Hvad er dit daglige favoritmåltid?

Jeg elsker morgenmad! Havregrød, pandekager, frugt, yoghurt… mums 🙂

Har du nogen favorit retter/opskrifter, når der skal spises sundt?

En god mættende salat. Disse to på min blog (her og her) er super lækre.

Yndlings sunde takeaway løsning?

Jeg elsker sushi!

Yndlings “sunde” alkoholdrink?

Jeg må indrømme, at jeg slet ikke tænker over sundhed, når jeg drikker alkohol. Men jeg prøver at undgå alt for meget junk dagen efter.

Yndlings træningsmusik?

Som regel hører jeg bare radio eller en tilfældig spilleliste, men jeg er faktisk også begyndt at se serier og dokumentar på Netflix, når jeg løber på
løbebånd. 10 km. føles som ingenting, når man løber til et afsnit af Pretty Little Liars 😉

Emma 3

Yndlings motivations/trænings/madblogs?

Af de danske blogs, må det være jeres. Jeg synes, at I har et rigtig naturligt og realistisk forhold til træning og kost. Af madblogs kan jeg godt lide
Twinfood og Plat Du Jour.

Synder du nogen gange i henhold til mad, motion og alkohol? Og i så fald er det noget du nyder, eller får dårlig samvittighed over efterfølgende?

Der går sjældent en dag, hvor jeg ikke spiser noget sødt, jeg drikker alkohol når jeg fester med mine veninder og jeg springer ofte træningen over, hvis noget andet kommer i vejen. Men jeg gør mig umage for ikke at føle, at det er noget, jeg bør få dårlig samvittighed over, selv om det nogen gange kan være svært, når man nu lige havde sat sig for, at man skulle ud og træne. Det øver jeg mig i, at blive bedre til. Det handler om balance. Det er sundt, at nyde et par stykker chokolade til kaffen, men naturligvis ikke, hvis du spiser hele pladen.

Dit bedste tip til at komme i bedre form?

Just do it! Hvis jeg kan, så kan DU også 🙂

Har du nogensinde følt, at fordi du har en blog har du skulle leve op til et bestemt kropsideal? Der har jo været utrolig meget fokus på kvindelige bloggers udseende og vægt i perioder, hvor kravene er helt urealistiske og nogen læsere er meget kritiske. Hvad er din holdning hertil og har du nogensinde selv været udsat for det?

Der var en periode, hvor jeg havde problemer i mit privatliv, hvor jeg tabte mig mere end hvad godt er. Der var mine læsere utrolige opmærksomme, og nogle var rigtig lede. Jeg tror mange piger i dag, lider under at de gerne vil gøre alt perfekt. Sådan er jeg også selv, men jeg prøver virkelig at arbejde imod det. Jeg forsøger, at have det sjovt og være en smule selvironisk på min blog, for ellers kan det hurtigt ende med at skabe et (urealistisk) billede på en perfekt hverdag, et perfekt liv og en perfekt krop – og det er der jo ingen af os der har.

13 kommentarer to “An interview with a blogger #4”

  1. blok87 9. januar 2013 hos 22:09 #

    Fantastisk indlæg. Kendte ikke Emma’s blog, men skal helt sikkert forbi den nu! ❤

    /C

  2. C.B 9. januar 2013 hos 21:25 #

    Fantastisk – elsker også Emmas blog 🙂

  3. Emilie 9. januar 2013 hos 17:58 #

    Hold da op, sikke et inspirerende interview!

    http://www.amoredighiaccio.bloggersdelight.dk – om mit liv som døv, mode, livsstil, træning og blot billeder 😉

    • Fit For Livin 9. januar 2013 hos 20:02 #

      Fedt du kan lide det, det er nemlig super inspirerende 🙂

  4. camillastokholm 9. januar 2013 hos 17:04 #

    Lækkert interview – man bliver glad af at læse om hendes positive indgang til træning og kost 🙂

    • Fit For Livin 9. januar 2013 hos 20:02 #

      Det gør man i den grad 🙂

  5. maderikkedinfjende 9. januar 2013 hos 15:41 #

    Virkelig rart at læse om en, der har så sundt et forhold til træning og motion! Det er virkelig inspirerende, og jeg tænker med det samme ”Ej sådan vil jeg også være!!”, for jeg mener ligesom Emma, at der skal være plads til at springe træningen over og spise lidt sødt en gang i mellem!

    Følger også Emmas blog, og elsker den!

    http://madenerikkedinfjende.dk – blog om MAD og SPISEFORSTYRRELSE

    • Fit For Livin 9. januar 2013 hos 16:13 #

      Det er nemlig rart at læse om sådan sådan et afslappende forhold til sundhed. Jeg er virkelig også inspireret!

  6. Jeanette H. K. 9. januar 2013 hos 15:32 #

    Super godt interview , gode spørgsmål og rigtig gode og ærlige svar.
    Hun har så sand i det med at man ikke skal gå og ha dårlig samvittighed når man glipper en træning for at hygge med venner eller veninder, godt sind er langt vigtigere ! SÅ ENIG ! 🙂

    • Fit For Livin 9. januar 2013 hos 16:12 #

      Det er nemlig rigtig ærligt og gode svar 🙂 Man skal nyde alle aspekter af livet og aldrig gå og slå sig oven i hovedet med det.

  7. Mai 9. januar 2013 hos 15:21 #

    Super godt interview! Elsker især Emmas kommentar til det bedste skønhedstip “Søvn, godt selskab og et sundt sind. Træning er ALDRIG vigtigere end dit sociale liv, og en is på en sommerdag er meget sundere (for dit sind) end proteinpulver og superfoods”

    Alt med måde – og sundhed er netop ikke kun i fysisk forstand… Men ligeså meget at huske at gøre de ting, man bliver glad af og gør én glad eller lykkelig og gør ens sind veltilpas 🙂

    • Fit For Livin 9. januar 2013 hos 16:11 #

      Det er virkelig inspirerende, elsker også den kommentar 🙂 Som u selv siger, så er sundhed ikke kun fysisk og all looks. Det er lige så meget det indre det handler om 🙂

Trackbacks/Pingbacks

  1. Interview | Emma Martiny - 20. maj 2013

    […] I kan finde interviewet lige HER. […]

Skriv et svar

