Fit For Livin tester MBT træningssko

3 jan

For noget tid tilbage fik vi lov til at teste nogle MBT trænings- og aktivitetssko. Ingen af os havde det store kendskab til mærket og havde egentlig aldrig forbundet MBT med noget træningsrelateret. Men vi fik da i den grad rykket ved vores fordomme, og jeg bruger nu skoene regelmæssigt på mine lange gåture med barnevognen, og de virker!

Mine baller og lår kommer på hårdt arbejde, min holdning og balance forbedres markant og jeg kan mærke, at jeg bruger hele min krop på en sund måde. Jeg er virkelig blevet afhængig af dem til mine mange gåture med lille Sylvester!

MBT 1

Information om verdens førende funktionelle sko:

Ideen bag MBT er, at holde kroppen i konstant bevægelse, da bevægelse efter MBT’s overbevisning er nøglen til at finde og opretholde den rette balance i livet. Skoene kan bidrage til dette gennem det unikke skodesign, der netop kombinerer en perfekt balance mellem funktion og stil.

Skoene er således instabile, der tvinger én til at bruge adskillelige muskler og hele kroppen for at kompensere og skabe stabilitet. Det beyder, at din holdning forbedres, dine baller og lår strammes op, du forbrænder flere kalorier og dine muskler styrkes. Win!

MBT 2

Anmeldelse af skoene:

Vi har fået lov til at teste Mahuta modellen fra MBT’s Athletic serie, der er specielt udviklet til træning og aktivitet, da de passer bedst til vores travle hverdag.

Lige da vi fik dem på bliver man lidt overrasket over, hvordan det føles at gå i dem. Faktisk var vores første indskyldelse, at det her kommer til at se meget mærkeligt ud og vi kan sikkert ikke gå ordentligt i dem. Den buede sål som kendetegner MBT sko gør nemlig, at man opnår sådan en rullende bevægelse. Vi blev dog meget overrasket over hvor behagelige, de var at gå i og hvor hurtigt man vender sig til den anderledes og mere naturlige gang. Vi er vant til at gå i mindre funktionelle og behagelige sko, så det var en kæmpe forskel vi oplevede. Selve bevægelsen gav også stof til eftertanke. Vores fødder og krop har netop brug for naturlige bevægelser i kvalitetssko, der sikrer at man bevarer og forstærker en sund holdning. Fødderne skal jo bære os resten af vores liv, så der er ingen grund til ikke at give dem den funktionalitet som de fortjener.

Jeg havde efter vores gåtur mega ømme baller og ben, og det føltes virkelig som om jeg havde trænet. Det var helt vildt fedt at mærke, da det jo er ved at være længe siden jeg har haft den følelse. Man er i hvertfald ikke i tvivl om at kroppen arbejder, styrkes og forbrænder ekstra kalorier.

MBT 3

Vi har faktisk intet negativt at sige om skoene udover prisen. Men når man tænker på al den udvikling, der er lagt bag MBT siden 1996 og den kvalitet, der bruges, så synes vi faktisk ikke det er så galt igen. Derudover vil vi nok primært komme til at bruge skoene til vores lange gåture, for selvom designet har overrasket os kontra den forestilling man havde om MBT, så vil vi stadigvæk bruge vores andre sko ofte. Man har jo også en holdning til det visuelle, og der kan MBT ikke helt følge med i forhold til vores normale skostil. Nu er modellen også decideret udviklet til en aktiv hverdag, hvorfor de for os er perfekte til gåture, hvor vi samtidigt kan træne vores muskler, kropsholdning, balance og reducere belastning på hofter og knæ. Tid er der jo ikke meget af når man får en lille baby, så når man kan slå to fluer med et smæk, gør vi det gerne 😉

I kan læse mere om MBT og se de forskellige modeller lige her. Skoene sælges kun i MBT butikker, da det er meget vigtigt at man finder lige den model, der passer til én og man lærer at gå korrekt i dem.

Kender I til eller har I måske erfaring med MBT sko?

8 kommentarer to “Fit For Livin tester MBT træningssko”

  1. Charlie 5. januar 2013 hos 09:20 #

    Hej igen

    Hvad koster de egentlig – jeg kan ikke finde priser på MBT’s hjemmeside – kunne selvfølgelig gå hen i en butik og undersøge det, men det er nemmere bare at spørge dig 🙂

    • Fit For Livin 5. januar 2013 hos 12:12 #

      De koster vidst imellem 1.200 og 1.700 kr. afhængigt af modellen 🙂 Jeg synes også de har oppet sig på designfronten kontra de forestillinger man havde, og når det blot er til lange gåture hvor kroppen skal i træning, kan jeg sagtens ha’ dem på 🙂 Oppe fra ligner de blot alm. træningssko.

  2. Charlie 5. januar 2013 hos 09:17 #

    Jeg synes faktisk heller ikke at skoen er så grim som jeg gik og troede (tidligere modeller så meget klodsede ud synes jeg). Jeg er faktisk ret fristet til at investere i et par til at gå ture med barnevognen (når den tid kommer 🙂 – hvis man kan få lidt ekstra ud af de ture man alligevel gerne vil gå er det jo ren win-win.

    • Fit For Livin 5. januar 2013 hos 12:14 #

      Det er netop derfor jeg elsker dem, at jeg kan slå to fluer med et smæk 🙂 Tid er der jo ikke meget af med sådan en baby 😉 Alternativt mindes jeg at Reebok også har lavet en sko, til at træne lår, baller osv. Men ved ikke hvor gode de er? Easytone hed den vidst.

  3. Maria Wad Falk 4. januar 2013 hos 15:35 #

    Jeg tror det ville hjælpe MBT en smule, hvis de fjernede 80’er farverne, haha. Men det lyder som en god sko til de lange daglige gåture, men jeg ville dog akkurat, som du selv nævner ikke tage dem på til træning i Fitness World. 😀

    • Fit For Livin 4. januar 2013 hos 15:52 #

      Haha true 😀 Nej, det er nok ikke lige dem man tager på til træning, tror heller ikke de vil egne sig så godt med det ustabile underlag 🙂 Men til de daglige gåture er de fantastiske!

  4. taburetten 4. januar 2013 hos 11:57 #

    Jeg er helt enig, jeg sidder og læser nikkende med til det hele, desværre dumper skoen bare markant på udseendet. Det er virkelig synd, men det er nok primært det der holder mig fra at købe sådan et par. Bare for at være ærlig…. /Ida

    • Fit For Livin 4. januar 2013 hos 12:34 #

      Det har du fuldstændig ret i, det også det eneste negative vi kan sige om skoen. Udseendet vægter så højt, men jeg kan nu godt affinde mig med dem på barnevognsgåture, da jeg er lidt ligeglad lige der, nu de virker så godt 🙂 Vi vil dog aldrig være faldet over dem selv, hvis ikke vi havde fået lov til at teste dem. Men det må også være svært, at få sådan en sko til at se smart ud når den har den buede sål. Faktisk er denne her sko i den pænere ende i forhold til de forestillinger vi havde 🙂

Skriv et svar

