Gæsteblogger Tine Grønnemark #2

13 Dec

Nu kan jeg endelig præsentere det næste gæsteindlæg med seje og inspirerende Tine Grønnemark. Dette indlæg omhandler hendes kostvaner som mange af jer har efterspurgt.

Hendes første indlæg, der omhandlede hendes træningsrutine finder I lige her. Derudover skriver Tine fast blogindlæg for Gymtalk og er desuden en evig inspirationskilde for mig på Instagram (@tinegrønnemark).

Tine blog 4

Kostrutine:

Det sværeste ved denne livsstilsændring har for mig været kostomlægningen. Jeg har altid været en pige, der har spist, hvad der passede mig og især hvad angår slik og junk. Jeg har trænet for at kunne spise. Derfor har det været svært for mig, at have nogle retningslinjer at skulle rette sig ind efter. Men med det sagt kan jeg nu, efter et par måneder, allerede se og mærke forskellen. Nu spiser jeg for at træne og det kan mærkes både fysisk og psykisk.

Før i tiden døjede jeg meget med oppustet mave, hovedpine og træthed. Efter en kostomlægning er min mave kun oppustet når jeg har spist usundt (hvilket selvfølgelig er en kombination af træning og kost). Jeg har stort set aldrig hovedpine og efter 7 timers søvn er jeg frisk og veludhvilet med masser af mentalt overskud. Det er afgørende at omlægge sin kost, hvis man vil se resultater med styrketræningen.

Tine blog 6

En typisk dag madmæssigt for mig ser således ud:

Morgenmad: 70 gr. havregrød lavet på vand + 1 scoop iso100 proteinpulver

– Start dagen med fiberholdige kulhydrater, som opretholder din fordøjelse, men også giver dig masser energi og mæthed.

1,5- 2 timer inden træning: 2 skiver rugbrød med 100 g magert pålæg + 2-3 fiskeolie kapsler.

30 min inden træning: 2-3 gr. glutamine, 1 scoop pre-workout (jeg bruger denne) 0,5 scoop whey  proteinpulver  (jeg bruger denne) og et halvt æble.

Under træning: 1 scoop amino-x

Efter træning: 1 banan, 20 g dextrose (druesukker) og 25 gr. whey proteinpulver

Frokost: 50 gr. fuldkornsris/pasta, 100 g kylling, 2-3 fiskeolie kapsler, 1 scoop amino x.

Mellemmåltid: Rugbrød med magert pålæg.

Aftensmad: 150 gr. magert kød og grøntsager ad libitum.

1 time inden sengetid: 200 gr. skyr blandet med sød/proteinpulver.

Tine blog 5

Jeg har investeret i utrolig mange kosttilskud, som i kan se på min ”madplan”. For mig har kosttilskuddene gjort en stor forskel og været med til at give mig de ønskede resultater. For mig har det været nødvendigt med hver enkelt produkt, men føler man ikke, at økonomien rækker til de forskellige slags produkter, vil jeg foreslå at man prioriterer at købe:

– Proteinpulver. Jeg bruger selv denne med vaniljesmag. Den er ideel for mig, da den er fantastisk at bage med! Har aldrig haft så god en proteinpulver, som arter sig så godt i bagværk. Derudover er den glutenfri og som iso100 reklamerer med, er det 100% ren valleproteinisolat. Derudover giver hver dosis dig 24 gr. ren protein og 0 gr.fedt og kulhydrater. Den er 100% anbefalelsesværdig.

– Amino-x. Jeg bruger selv denne med fruit punch. Amino-x er et tilskud af aminosyre, som er meget vigtig for udviklingen af dine muskler. Det forhindrer at dine muskler bliver nedbrudt under og efter træning. Derudover hjælper det til en bedre restitution.

Tine Blog 2

Det er vigtigt at sammensætte dine måltider med både kulhydrater, protein og fedt. Pas på med at være kalorieforskrækket, da en kalorie ikke altid bare er en kalorie. Der er stor forskel på, om du får dine kalorier fra en flødeis eller fra skyr. Flødeisen vil få din krop til at frigive insulin, som lagrer ekstra fedt og samtidig ikke holder dig mæt i mere end 15 minutter, hvor skyr både indeholder protein, sundt fedt og få kulhydrater, som gør, at du er mæt i længere tid og ikke sætter sig. Sørg for at spise det rigtige.

Det vigtigste for mig, har været, at huske mig selv på, at jeg ikke er forbudt slik, nutella og rundstykker for evigt. Så snart du benægter dig selv disse ting, vil din krop automatisk hungre efter dem; man vil have dét, man ikke kan få. En god ting kan være, at man ”belønner” sig selv efter to uger – uanset hvor forkert det virker og lyder. Hvis har spist rent og fulgt retningslinjerne i f.eks. to uger, kan man få lov til at snyde-spise. Det er vigtigt for det mentale – og nogle mener, at det er godt for kroppen, at ”chokere” den med et sukkerholdigt måltid.

Glæd jer til næste uges gæsteindlæg med Tine Grønnemark, der vil give jer en masse lækre opskrifter på sunde, nærende. mættende og nemme desserter.

8 kommentarer to “Gæsteblogger Tine Grønnemark #2”

  1. claudia 14. december 2012 hos 12:33 #

    Hej igen Tine og mange tak for svaret!
    Det kunne være sjovt at se dit træningsprogram.
    Altså hvilke øvelser/maskiner du bruger og hvor mange gentagelser du kører med. Måske i dit næste gæsterblogger indlæg? 🙂
    Fortsat god dag og hav en dejlig weekend.
    MVH.

  2. Julie 14. december 2012 hos 08:41 #

    Altså først og fremmest: al respekt, for min krop ser langt fra så godt ud 🙂

    Med det sagt, så synes jeg bare slet ikke om, at skulle fylde mig med pulver-mad frem for ægte mad. Jeg må også sige jeg synes der er virkelig få grøntsager og frugter i din kostplan.
    Personligt kunne jeg aldrig finde på st spise så meget protein – jeg tror seriøst det er direkte sundhedsskadeligt.

  3. Christina 13. december 2012 hos 22:31 #

    Rigtig godt indlæg 😉 Jeg følger nøje Tine via Instagram, Gymtalk og hvor hun ellers er til at finde 😀 Jeg træner selv ca. 5 gange om ugen, men kosten hænger lidt. Her derfor de sidste par dage overvejet, at skrive til Tine for råd – og så kommer dette indlæg. Dét er jo helt fantastisk!! ;D

  4. Tine Grønnemark 13. december 2012 hos 22:30 #

    Hej Claudia. Jeg vil nok anbefale, at de dage du skal træne cardio, så skærer du kulhydrater helt væk fra din kost 2-3 timer før du skal træne. Det gør, at du ikke har kulhydrater i blodet og du vil forbrænde fedt hurtigere, da du ikke skal “igennem” kulhydraterne for at komme til fedt. Hvis du forstår? Men ellers vil jeg sagtens kunne anbefale dig samme kostplan! 🙂
    Mvh Tine Grønnemark

  5. claudia 13. december 2012 hos 22:07 #

    Hej Tine, nu ved jeg fra Instagram at du træner utrolig meget og er så priviligeret, at dit arbejde også indebærer sport. Mit spørgsmål er så, om din kostplan er anbefalelsesværdig, hvis man som jeg træner ca. 5 gange om ugen, og 2-3 af gangene ‘kun’ er cardio.
    MVH Claudia

  6. Thea 13. december 2012 hos 21:34 #

    Super lækkert og inspirerende indlæg, jeg får jo helt lyst til tage ned og træne igen, selvom jeg lige er kommet hjem 😉 Ved dog ikke om det er min computer, eller om de links der er ikke virker? Jeg blev jo helt nysgerrig, angående det fantastiske vanilje proteinpulver. Kan jeg få linket her evt – det ville være skønt.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Gæsteblogger Tine Grønnemark #3 Sunde og nærende desserter! « Fit For Livin - 7. januar 2013

    […] Tine Grønnemark i denne omgang. Tidligere har Tine introduceret til sit træningsprogram og sine kostvaner, og det er virkelig inspirerende […]

Skriv et svar

