Hjælp en læser!

18 nov

For kort tid siden skrev en sød læser til mig angående et problem, der går hende meget på. Jeg er ikke i stand til at sige, hvad der ligger til grunde for hendes situation og det kan lægerne heller ikke. Jeg lovede derfor at poste hendes e-mails i plenum, da det kunne være andre havde oplevet en lignende situation.

Læserens e-mail:

Jeg skriver denne mail, fordi jeg har en lille bøn til et blogemne. Jeg gør gerne min historie kort….

Jeg har hele mit liv trænet 3-5 gange om ugen, og nyder hvert minut. Jeg er typen, som faktisk glæder mig til dagens træning og den lykke følelse, som jeg mærker indeni efter træningen. Derudover elsker jeg mad og spiser sundt og varieret. Jeg kan også sagtens spise kage, slik, drikke alkohol og alt det sjove, men det sker med måde. Min kæreste og jeg går og snakker om, at vi gerne vil have børn indenfor 1 år.

Nu kommer mit problem: Jeg har ikke haft menstruation i 2 år og hverken lægen eller gynækologen ved hvorfor. Jeg har været til undersøgelse to gange og venter lige nu på svar på nogle vigtige blodprøver. Da jeg var til gynækolog i forgårs, sagde han, at jeg skulle skære ned på min motion i en lang periode for at se om det er motionen, som gør, at jeg ikke menstruerer eller om de skal finde årsagen et andet sted. Jeg har haft en stor krise indeni i mit hoved de sidste par dage, fordi jeg elsker motion og tror faktisk jeg er afhængig af motionen! Derfor mener min kæreste og jeg selv, at det vil være sundt for mig, at bruge denne anledning til at se om jeg kan undvære motion i nogle måneder og på den måde få et lidt mere afslappet forhold til motion. Det er svært for mig, men jeg vil gøre det for min egen sundhed og fordi jeg gerne vil blive gravid på naturligvis.

Jeg spørger på baggrund af den første e-mail ind til hendes motionsniveau, da jeg ikke synes 3 til 5 gange motion om ugen lyder ekstremt eller som noget, der kan have indvirkning på ens menstruation. Men jeg kan heller ikke udelukke det, så jeg mener derfor hun bør følge lægernes råd i en overgang for at se om det gør en forskel. Jeg spørger desuden ind til kost, om hun er på nogen form for prævention eller om der stresses meget over arbejde/studie/andet. Alt virker tilsyneladende normalt.

Jeg får følgende svar tilbage:

Jeg har været til mange undersøgelser for at finde ud af, hvad der er galt og ingen kan finde svaret. Gynækologen og lægen fortæller mig bare, at jeg skal stoppe med at motionere, fordi det er det, som er årsagen, hvilket jeg ikke forstår. Jeg dyrker ikke motion mere end 3 gange om ugen, og det er ikke ekstremt. Det indebærer: 3 bodypump eller styrketræning med fri vægte sammen med min kæreste/veninde + 2 gange løb af 5-7 km afstand, så jeg vil bestemt ikke mene, at det er overdrevet. Men alligevel føler jeg, at jeg svigter min krop, hvis jeg ikke lytter til deres anbefalinger om at sætte motionen meget ned, fordi jeg jo virkelig gerne vil blive gravid på naturligvis, uden hjælp! Jeg føler også et pres fra min kæreste, fordi han gerne vil have børn indenfor nærmeste fremtid. Du kan godt se, at jeg står lidt midten af det hele, ikke?

Det er lidt kompliceret, især når jeg er så glad for min træning og det er så stor en del af mig, at være i god form. Det vil jeg ikke miste, men det bliver jeg nød til i en periode. Jeg vil selv mene, at jeg spiser rimelig regelmæssigt. Jeg tæller ikke kcal, så jeg aner ikke hvor meget mad jeg indtager. Men jeg ved en del om hvad en sund kost indebærer, så det drager jeg selvfølgelig nytte af 🙂

Jeg tager hverken p-piller eller andet. Jeg er ikke stresset, som sådan. Selvfølgelig lidt over studiet på universitet og alle det, som det nu kræver, men ikke ekstremt, overhovedet. Gynækologen gjorde mig særlig opmærksom på, at der er mange piger, som ikke har deres menstruation fordi de har et forkert billede af det ideale kropsideal. Han sagde, at alt det fokus der er på at have en markeret krop med store tonede muskler, både til kvinder og mænd, ikke kan menstruere samtidig, fordi kroppen bruger energi på at have overskud til træningen, fremfor at producere æg. Så jeg håber virkelig, at vi kan nå ud til en masse andre, som går med samme problem – hvem ved?

Min første tanke er, om man blot ved at stresse over ikke at have menstruation og at man gerne vil blive gravid på naturligvis, faktisk kan påvirke kroppen således, at den ikke opfører sig som den plejer? Jeg vil mene, at lægerne burde kunne give læseren en bedre forklaring, men jeg ved ikke hvor kompliceret det er, at fastslå hvad det skyldes? Jeg har aldrig selv prøvet det.

Har I selv prøvet noget lignende eller kender I måske nogen som har oplevet noget, der minder om læserens situation? Jeg ved, at hun er rigtig frustreret, så alle kommentarer og input vil blive værdsat af hende og kan måske også hjælpe andre?

21 kommentarer to “Hjælp en læser!”

  1. Maja 28. november 2012 hos 21:36 #

    Jeg har et råd som måske kan hjælpe, udover selvfølgelig, at skære ned på træningen, tage et tilskud af jern (øger blodprocenten), zink og selen (booster frugtbarheden) og en god multivitamin (fx. Omnimin eller Spektro).

    Agnus kastus er en urt som har en positiv virkning på kvinders frugtbarhed og hormonelle balance i al almindelighed. Den kan skabe balance i den kvindelige cyklus og er derfor idel ved fx. udeblivende ægløsning og menstruation. Den fås i forskellige afskygninger, bedst som tinktur fra naturdrogeriet og hvis man ikke kan få dråberne ned så som vitex piller fra Solary. Ingen af produkterne er dyre, men er tilgengæld små mirakelmidler. Dog virker urten først efter 3 måneders brug men, at genvinde balancen sker næppe over night. Hav derfor tålmodighed og sørg for at grin og vær glad.
    Pøj pøj med det.
    P.s. Jeg anbefalede agnus castus til min veninde i samme situation, hun har nu få måneder senere, regelmæssig menstruation.

  2. Klara hansen 19. november 2012 hos 10:15 #

    Jeg kan læse at andre har været inde på PCOS som mulig årsag også: jeg tror det er en kombination; 5 gange træning er meget, + mentalt kan man påvirke kroppen meget! Jeg vil anbefale at du måske tager et kosttilskud som jeg mener heder gravidamin, det fåes i helsekostbutikker og “booster” kroppen til at blive klar til graviditet, – måske kan det sparke gang i din mens i første omgang – men træningen skal der skæres ned på, behold din løbetræning, men vægtløftningen kan jo være for hård. Pøj pøj!

    • Anonym 19. november 2012 hos 10:59 #

      Tak for dit svar og gode råd. Jeg vil helt sikkert overveje gravidamin. Jeg har aldrig hørt om det før. Jeg har aldrig trænet 5 gange om ugen, men 3 gange om ugen 🙂 For to uger siden begyndte jeg at træne “kun” to gange om ugen med en gang konditionstræning i ca 30 min og ellers to gange bodyfit. Det mente gynækologen også er helt fint, fordi kroppen har godt af motion, men for mit vedkommende, så skal den holde en pause i en lang periode, for at få gang i min cyklus igen. Jeg tror på, at det nok skal lykkes. Jeg håber virkelig, at alle jer, som sidder i samme situation, vil få gang i jeres cyklus igen og at det ikke lader jer gå for meget på mentalt. Fordi, som mange skriver, så spiser det en enorm rolle, at man psykisk lader sig påvirke af det. Det er desværre bare, svært (læs umuligt), ikke at tænke på det, fordi det er sådan en stor del af ens kvindelighed, at have menstruation. Tænk at man kan savne noget, så træls, som menstruation, men det betyder meget, at man ved at kroppen fungere, som den skal. Så jeg kæmper videre og vil tage alle jeres gode råd til mig! Igen tusind tak….

  3. Anonym 18. november 2012 hos 21:12 #

    I en periode hvor jeg trænede meget og hårdt iform af crossfit 4-5 gange pr uge holdt min menstruation op, efter 3 mdr hvor jeg stadig ikke havde fået den, blev jeg nervøs for at jeg var en af de få der går i overgang tidligt (jeg var 29 år) så jeg gik til lægen. Min læge sagde at mange kvinder oplever på et tidspunkt at menstruationen forsvinder i en periode, og at det først er når man ikke har haft det i 6 mdr at man testes for hvad der er galt. Dagen efter min snak med lægen, fik jeg min menstruation. Jeg tror derfor at grunden til at min menstruation holdt om med at komme var pga meget hård træning, og at den udeblev i 3 mdr tror jeg hænger meget sammen med at jeg blev nervøs og det blev mentalt. Jeg ved ikke om mit svar hjælper dig eller andre, men min pointe er bare at det kan skyldes træning og i høj grad det mentale aspekt.

    Held og lykke fremover 🙂

  4. Anonym 18. november 2012 hos 20:37 #

    Jeg sidder desværre også i samme situation, hvilket er utrolig frustrerende, selvom det ikke er fordi, jeg går med tanker om at skulle have børn inden for den nærmeste fremtid.
    Min mentruation udeblev også i over et år, og i den forbindelse fik jeg taget en række blodprøver, hvilket hverken lægerne eller jeg blev meget klogere af. Efter noget tid kom den igen, og var nogenlunde regelmæssig i et par år. Nu er den så udeblevet i 4 måneder igen, uden at jeg har ændret kost- eller motionsvaner.
    Da jeg, ifølge udregning af BMI, ikke er undervægtig, spekulerer jeg lidt på, hvad det så kan være. Jeg dyrker en hel del motion, men ikke mere end så mange andre unge på min alder (omkring 8-9 timer).
    Så jeg kan godt forstå, hvordan du har det. Det er super frustrerende ikke at vide, hvad der er galt. Du må endelig skrive, hvis du finder ud af, hvad det kan skyldes.

    Held og lykke!

    • Anonym 18. november 2012 hos 20:57 #

      Hvor er det bare træls for dig. Jeg ved lige hvordan du har det. Det er ikke særlig sjovt, når noget ved kroppen ikke fungere optimalt, og man ikke ved hvad der er galt. Nu eksperimenter jeg lige med, at holde igen med motionen, så jeg kun træner 2 gange om ugen. Fordi, som mange skriver, så er projekt baby om ca et år – det hele værd! Motionen er sekundær, når man ved, at det måske er det, som skal til for at kunne få æggeløsning. Nu må vi se!! Jeg håber at det er det, som er “galt”, fordi så kan jeg selv gøre noget ved det. Jeg skal nok skrive, hvis og når der sker noget. Mange gange held og lykke med dit projekt menstruation 🙂 – jeg håber virkelig den dukker op snart.

  5. Anneli 18. november 2012 hos 16:07 #

    Jeg har svært ved at forestille mig at det skulle være din motion der var årsagen til din manglende menstruation, da det almindeligvis skal flere timer og højere intensitet til for at skabe den slags problemer hos kvinder. Men når det er sagt, så er jo hver en krop forskellig og det kan være du reagerer sådan på det.

    Jeg synes du skal følge lægens råd, men med moderation. Hvorfor stoppe helt med at træne et par måneder? Det er lidt ekstremt synes jeg. Skrue ned for tid/intensitet i et par måneder og se om det hjælper. For hvis målet er at kunne blive gravid så er det vel værd det?

    Nu ved træder jeg måske helt ved siden af, men jeg vælger alligevel at nævne det. Der er velkendt at piger med spiseforstyrrelser kan miste deres menstruation da hormonbalancen bliver helt skør i kroppen. Set ud fra dit BMI og fedt% er du ikke anorektisk, men det samme kan ske ved bulimi. Årsagen til at jeg vælger at nævne det er for at piger med disse sygdomme ofte skjuler det for deres læge, selv når det faktisk kunne være meget relevant at nævne det, som i denne situation.

    Hvis det intet har at gøre med en spiseforstyrrelse eller med dit motionsmønster, så må du simpelthen bare blive ved med at presse på. Få henvisninger til eksperterne og presse på for at få et svar eller en løsning.

    Der findes også den mulighed at det er noget psykisk, altså at du nu fokuserer så meget på det at den udebliver. Har I talt om det, du og din læge?

    Håber du finder en løsning på dit problem.

  6. Helene 18. november 2012 hos 14:53 #

    Det kan helt klart være det, at man stresser for meget over det – har oplevet flere veninder, der stressede så meget over deres menstruation, at den udeblev. Men her var der altså bare tale om dage/uger.

    Jeg tænkte, det ville være en idé at gøre som lægen siger. Hver krop er forskellig, og måske er din cyklus meget påvirket af din livsstil. Hvis jeg havde haft det sådan, havde jeg prøvet lægens teori af et stykke tid (og det skal jo have tid ikke bare én måned). Hvis det så ikke hjalp, jamen så er man i hvert fald så langt, og så kan ens læge/gynækolog tage det fra dét udgangspunkt.

    Det lyder hårdt, og jeg forstår helt klart dilemmaet, men der må man gøre op med sig selv, hvad der er vigtigst. De 3x motion hver uge, hver måned, hvert år eller muligheden for at få et barn.

    Held og lykke!

  7. Sussi 18. november 2012 hos 14:25 #

    Jeg har ikke selv været i samme situation mht manglende ægløsning / menstruation, men jeg har alligevel et forslag som jeg selv synes kunne være værd at kigge på.

    Vi fik selv kontakt til en velgørenhed i England efter at have oplevet 2 spontane aborter og en dødsfødsel (men alle tests kom tilbage helt normale, så ingen anden hjælp end ‘prøv igen’) der hedder ‘Foresight preconception’. De tester ens hår for vitamin og mineral balance, hvorefter de så laver et 4 måneders program specielt designet til dig for at få din krop i balance, så den kan fungere ordenligt. De vejleder også mht. sund kost og hvordan man holder andre forstyrrende ‘forureninger’ ude af kroppen.

    Jeg troede altså ikke at de ville finde noget særlig markant hos hverken mig eller min mand da jeg er personlig træner, så har en del viden om kost og passer rigtig godt på mig selv… men det gjorde de altså. Sådanne ubalancer kan nemlig sætte sig i kroppen rigtig længe, så selv om du lever rigtig sundt nu og har gjort det længe, kan du stadig godt gå rundt med nogle mangler i kroppen. Vi købte programmet til os begge og jeg kunne mærke en markant forskel på min krop meget hurtigt, specielt i forhold til min cyklus; min ægløsning blev lige pludselig helt efter klokkeslettet, min cyklus blev kortere og min krop var i det hele taget bare rigtig tunet og frugtbar. Vi blev da også gravide i første forsøg og vores anden datter blev født til termin. Nu er jeg gravid med nr. 3 og vi tog programmet igen før denne graviditet, og igen holdte den første graviditet ved (!)

    Jeg ved godt at vores situationer ikke kan sammenlignes, men jeg tror alligevel det kunne være en god ide for dig at tage hår testen for at se om der er nogle ubalancer der, når du nu har prøvet alt andet lægen har at tilbyde, og det lyder til du passer godt på dig selv og prøver ikke og stresse osv. Foresight hjælper rigtig rigtig mange, og de har min meget varme anbefaling. De har kæmpe erfaring og er rigtige professionelle, de har, begge gange vi har brugt dem, været utrolige behjælpsomme hele vejen igennem forløbet og er altid villige til at besvare spørgsmål på tlf. og mail.

    Foresight er en engelsk velgørenhed, men de sender gerne til dk. Hvis du har flere spørgsmål om dem og vores oplevelse med dem må du endelig tage kontakt (her, eller på mail eller tlf, som du finder på min blog)! Her er linket til deres hjemmeside, du kan i hvert fald starte med at kigge der 🙂 http://www.foresight-preconception.org.uk/

    Jeg håber du snart får gang i den cyklus igen og at du kan bruge det jeg forslår til noget 🙂

    • Anonym 18. november 2012 hos 20:59 #

      Hej Sussi
      Tusind tak for dit lange og grundige svar. Hvor er det bare skønt at høre, at det lykkes for jer, at få børn og at du nu er gravid igen. Sikke en solskins historie.
      Jeg vil helt sikkert gå ind og tjekke hjemmesiden ud, igen tusind tak.

  8. :) 18. november 2012 hos 13:49 #

    Sidder i helt samme situation! Lidt skræmmende…Bortset fra, at jeg kun er 17 og ikke vil have børn 😉
    Min læge ved det heller ikke – jeg er blevet testet for alt muligt bl.a. PCOS … Skal snart til en gynækolog.
    Først troede vi/jeg at det var fordi jeg vejede for lidt – vejede omkring 47-48kg, og jeg er 170cm, nu vejer jeg 58kg, der er intet sket… :/

  9. Amalie 18. november 2012 hos 12:55 #

    Hejsa 🙂

    Min mor lider af PCOS, og både mig søster og jeg er blevet tjekket for det. Man kan sagtens have sin menstruation, selvom at man har PCOS – det er bare ægløsningen der udebliver fordi der er for “mange” små æg i æggestokkene i stedet for et eller to der bliver store nok til befrugtning.
    Selvom min mor lider af sygdommen har hun fået tre børn – min lillesøster er dog kommet til verden vha. inseminering, hvilket var mine forældres sidste udvej efter at have forsøgt sig at blive gravide i 10 efter jeg blev født. Min mor og far har dog ved rene tilfælde fået min storesøster og jeg, uden problemer. Så der er altså udveje, hvis man har PCOS. Du siger, at du er blevet tjekket for sygdommen, men jeg er dog af den klare overbevisning, at en enkelt scanning ikke kan afgøre det. Jeg er ret sikker på, at min storesøster har det, men lægerne siger at hun ikke har. Har du fået taget en blodprøve udover scanningen?

    Jeg har desværre ingen andre forslag til, hvad der kunne være i vejen, men jeg føler virkelig med dig!!! Har selv prøvet at min menstruation udeblev (hvorfor jeg blev testet for PCOS), og det er forfærdeligt at sidde med følelsen af, at ens krop ikke fungerer som den skal. Håber du finder ud af det! 🙂

  10. Anonym 18. november 2012 hos 11:54 #

    Hej allesammen!
    Jeg var lidt i tvivl om jeg skulle svare jer, da jeg ønsker at være anonym, men det har jeg så fundet ud af, at jeg godt kan fremtræde som anonym i besvarelses feltet. Det er virkelig sødt af Danica, at poste dette indlæg, og sødt af jer at besvare det.
    Jeg har fået svare på mine blodprøver, og alt er perfekt. Jeg har også fået to skanninger af mit underliv, og jeg har ikke PCO. Min fedt procent ligger på 24% (sidst den blev målt for et par måneder siden, men jeg har ikke tabt mig). Mit BMI ligger på 21, så jeg burde heller ikke veje for lidt. Jeg håber at jer, som er i samme situation, finder ud af hvad der er i vejen med jer, fordi det er frusterende at vide, at ens krop ikke har det optimalt. Heldigvis er jeg ikke stresset over det længere. Jeg har gjort alt for mentalt, at koble helt fra, ellers stresser jeg over den manglende æggeløsning, konstant!

    Derudover kan jeg da lige fortælle, at jeg nu “kun” styrketræner to gange om ugen og 30 minutterns konditionstræning – udover det får jeg kun motion via at gå og måske cykle i Netto for at handle ind osv.
    Mange hilsner

  11. Maria 18. november 2012 hos 11:34 #

    Jeg døjer selv med samme problem.
    Jeg har kun haft min menstruation 1 gang på to og et halvt år, og det er endda snart 2 år siden.
    Jeg har været til både læge og gynækolog flere gange, men umiddelbart ser det ikke ud til, at der er noget galt. Jeg har fået taget blodprøver, og min hormonbalance ser fin ud. Jeg er blevet scannet, og æggestokkene ser fine ud. Min fedtprocent ligger på ca. 21%.
    Det er heller ikke, fordi jeg dyrker overdrevet meget motion. Ca. 10-20 min. let styrketræning om dagen, og ca. 35 min. let kondition i form af cykling til/fra skole ca. 5 gange om ugen.

    Hvis der er nogen der har forslag udover PCO(S), må de meget gerne svare på min kommentar 🙂

    • Maria 18. november 2012 hos 11:36 #

      (fortsættelse)
      Heldigvis regner jeg ikke med projekt baby indenfor de næste par år, men det ville da være rart at kende grunden til den udeblivende menstruation.

  12. Anabell 18. november 2012 hos 11:06 #

    Hej!
    Det som der beskrives, minder om min venindes situation/problem. Hun fandt ud af hvad der var galt via en scanning af hendes underliv. Der kunne lægerne konkludere, at hun ikke modnede et æg hver måned. Ved ikke hvad “sygdommen” hedder, men det forekommet vidst ret sjældent. Så hvis du/hun endnu ikke har fået foretaget en scanning kunne det måske være en ide!
    Men ellers så er det ret oplagt at finde ud af hvor høj fedtprocenten er. Som det også er sagt, så er det bare vigtigt at kvinder har en normal fedtprocent hvis man skal igang med projekt baby 🙂 – Og der kan det være problematisk hvis man er så tonet og markeret, som det er blevet så populært at stræbe efter. Det er ikke for at være negativ omkring den nye “trend”, synes selv at det kan være super flot med en tonet krop, men man kan bare diskutere om det er optimalt for en kvinde, samt naturligt, at være så tonet og markeret. En tonet og muskuløs kvinde har vel typisk en fedtprocent på under de 16-17, og der stopper de hormonelle mekanismer typisk hos en kvinde. Så ja, vi kvinder skal altså have noget fedt på kroppen..

  13. Christine 18. november 2012 hos 10:24 #

    Hvis ikke hun har pcos og lægerne specifikt har sagt hun skal holde igen med motionen, vil jeg tro hendes fedtprocent kan være for lav. Man behøver ikke at være tynd eller anorektisk for at have en lav fedtprocent.
    Det lyder af meget men det optimale for kvinder er altså 20-30% fedt i forhold til vægt og muskler. Hvis hendes fedtprocent er bare lidt lavere kan det godt påvirke hendes menstruation. Når kvinder har den optimale fedtprocent så vil fedtet være med til at lave hormoner. De er de samme hormoner der bliver dannet når man kommer i puberteten og får sin første menstruation. Piger kan ikke få menstruation hvis kroppen ikke fysisk kan kapere en graviditet. Der skal en hvis mængde fedt til.
    Hvis det er pga lav fedtprocent så kan jeg godt forstå lægerne siger hun skal holde lidt igen. Det kunne være hendes fedtprocent er på 18 % og hendes krop allerede siger stop der. Og det er jo i virkeligheden ikke meget.
    Uanset hvad håber jeg hun finder ud af grunden.

  14. Christina Eva 18. november 2012 hos 09:40 #

    Jeg synes, som det også allerede er nævnt, at det lyder utrolig meget som PCOS. Jeg har selv PCOS, som er en homonforstyrelse, hvor ens æg ikke modnes, men istedet sætter sig som små (uskyldige) cyster i æggestokkene – deraf navnet Poly Cystisk Ovarie Syndrom. Det betyder, at det kan være svært at blive gravid. For nogle er cysterne det eneste symptom, for andre har man tendens til overvægt (især omkring maven), acne og øget hårvækst. Dette skyldes bla, at man har for meget af det mandlige homon testosteron i kroppen. For nogle udebliver menstruationen helt eller delvist, men dette er ekstremt usundt for kroppen (ligesom når menstruation udebliver hos stærkt anorektiske piger), og derfor er det vigtigt at man bliver “behandlet” fx med P-piller, som tricker kroppen til at få menstruation pga homonerne i pillerne. Mange PCOS-piger bliver også sat på P-piller som “behandling” mod ikke at kunne blive gravide. Efter nogle måneder på P-piller, er man forhåbentlig begyndt at få menstruation igen, og når man så smider P-pillerne, er der nogle der har en teori om, at kroppe stadig er tricket til at have ægløsning den første gang efter man er gået af P-pillerne. Derfor skal man sætte alt ind på at blive gravid ved denne første ægløsning efter man er stoppet med P-pillerne. Andre bliver behandlet med noget der hedder metformin, som egentlig er medicin mod sukkersyge, men mange PCOS piger er insulinresistente, hvorfor dette kan hjælpe.

    Jeg er ikke ekspert så jeg vil anbefale læseren at søge læge om dette. Hvis lægen ikke ved noget om det skal hun søge videre. Der er nemlig mange, der ikke kender (nok) til sygdommen. Ellers kan hun også søge viden på pcoinfo.dk eller pcoforum.dk.

    Der er nogle der mener, at hver 7. eller så meget som hver 5. pige lider af PCOS!!! Heldigvis er det ikke alle der får symptomer på og problemer med sygdommen, men der er stadig alt for lidt fokus på den. Måske det kunne være noget du kunne skrive et indlæg om Danica. Det bedste råd mod at stabilisere sygdommen og homon ubalancen er nemlig ved at spise sundt og undgå fødevarer der påvirker insulinbalancen (dvs. ingen hvidt brød, pasta, ris og kartofler og ingen sukker) og dyrker noget motion! 🙂 Jeg har selv forbedret min sygdom væsenligt ved at tænke over min kost og dyrke en masse motion!

    Held og lykke til læseren!

  15. Pernille 18. november 2012 hos 09:13 #

    Som Danica skriver, lyder det ikke som om, at hun træner for meget, men et relevant spørgsmål er alligevel, hvad hentes fedtprocent ligger på? Hvis den er meget lav, er det naturligt, at hendes menstruation stopper. I det tilfælde er det selvfølgelig vigtigt, at hun hverken træner for meget eller spiser for lidt.

  16. Karina 18. november 2012 hos 09:06 #

    Kan det være at du vejer for lidt? Det sker jo ofte for meget tynde personer, at deres menstruation stopper. Men det lød nu ikke på beskrivelsen som om, at du ikke spiser nok…

    Er du måske flyttet indenfor det sidste stykke tid, eller er der på andre måder sket store forandringer i dit liv? Da jeg for tre år siden flyttede til USA udeblev min menstruation i over et halvt år, og der fik jeg at vide, at det var fordi der var sket en så stor omvæltning i mit liv, og jeg bare skulle vente på, at min hjerne og krop havde vænnet sig til alle forandringerne.

    Jeg håber du finder ud af det, og at alt snart bliver godt igen! Selvom det er svært at lade være med at tænke på det, så pas på ikke at lade det stresse dig, det hjælper nemlig slet ikke. Desuden lyder det, som om at du ville have godt af en pause fra sporten, træningsafhængighed er faktisk en sygdom, så pas på det ikke går galt.

    Held og lykke!
    – Karina 🙂

  17. Lise 18. november 2012 hos 08:45 #

    Nu ved jeg jo ikke, hvad du er blevet testet for af din læge og gynækolog.
    Der er jo PCOS, men det må de næsten ha’ tjekket.
    Har de testet dit hormon niveau?
    Jeg synes også det er lidt vildt, hvis 3 timers motion skullle forhindre en graviditet. Den undersøgelse, som blev lavet, sagde at hvis du dyrker mere end 5 timers om ugen.

    Håber du finder ud af hvad der er årsagen til din manglende menstruation, så I kan få nogle babyer 🙂

Skriv et svar

