Svar på spørgerunden #1

16 Nov

Her kommer de første svar på spørgerunden. Vi har valgt, at dele det op således at svarene i denne omgang handler om os personligt og næste gang mere generelt om fitness, sundhed og velvære i henhold til jer.

Hvor tit spiser I usundt?

Oftere end I tror 😉 Ej, normalt, når jeg ikke er gravid, ca. 1 gang ugentligt, nogle gange mindre. Nu da jeg er gravid, især her i slutfasen, så tænker jeg slet ikke lige så meget over det. Hvis jeg har lyst til kage, så spiser jeg kage. Heldigvis har jeg ikke lyst hver dag, så det er nok nogle gange om ugen for mit vedkommende. Rasmus er dog rigtig god til at sympatispise med mig. Jeg HADER dog at spise usundt alene, og hvis han er standhaftig og ikke gider, så gør jeg det heller ikke.

Hvad elsker du at træne mest Danica?

Jeg elsker high intensity cardio, især hvis det er kombineret med styrketræning, såsom Thaibo og Crossfit. Ellers er jeg vild med yoga og almindelig styrketræning. Jeg er ikke til hold såsom Stram op, Mave/balle/lår osv. Jeg føler ikke, de udfordrer mig nok.

Hvor høje er I?

Henholdsvis 170 og 180 cm.

Hvad er jeres holdning til Dukan-kuren?

Ligesom så mange andre kure, så står jeg helt af på ordene slankekur og kur. Jeg forstår virkelig ikke, hvorfor man skal gøre en livsstilsændring vanskelig og besværgelig. Det er jo forholdsvis simpelt. Ønsker du at tabe dig, så indtager du blot færre kalorier end du forbrænder. Det virker sikkert for nogen, fred være med det, men det er ALDRIG noget vi vil gøre brug af. Som oftest tager man alligevel det hele på igen, når kuren er ovre og ofte er de så ekstreme, at det ikke er holdbart i længden.

Er stivelse og gluten godt at undgå, hvis man vil have en flad mave? Ifølge jer?

Det er vores erfaring, at ved at undgå stivelse så synes maven også fladere. Vi er dog ikke glüten fanatikere, og synes faktisk at glüten er blevet et synonym med en usund livsstil. Det er det ikke nødvendigvis. Men for nogen virker det at droppe helt, og så er det fint 🙂

Hvad gør du Danica, når du vil have din mave til at være flad? mad, øvelser…

Spiser mange måltider, hovedsageligt proteinrigt, dyrker rigtig meget høj intensitetscardio og styrketræner. Så kommer det helt naturligt efter kort tid. Der er ikke nogle øvelser, man kan anvende for at få en fladere mave som sådan. Først skal fedtet væk og derefter kan man tone maven. Jeg har aldrig prøvet noget så effektivt som Pilates til træning af maven.

Hvordan skriver I egentlig jeres indlæg? Er I fælles om alle indlæg eller hvordan? Jeg har lidt et indtryk af, at det er dig Danica, der skriver mest, men det måske helt forkert?

Jeg (Danica) skriver 95 % af indlæggene. Rasmus sørger for teknikken, når den driller, afprøver opskrifter og udregner energifordelingen. Han er den, der har den største viden om feltet af os to, og derfor spørger jeg altid ham, hvis der er noget jeg er i tvivl om.

Hvad skal jeres barn hedde?

Det har vi snakket meget om, og vi har ikke altid været helt enige på det punkt 😉 Vi har dog nogle kandidater klar, og når vi ser ham bestemmer vi os endeligt. I skal nok få det at vide, når han er kommet til verden. Vi er dog ikke til top 40 navne, og det skal kunne udtales på 3 forskellige sprog grundet min oprindelse (dansk, italiensk og amerikansk).

Hvorfor træner I? Hvor meget tror I, medierne gør på jeres billede af den perfekte krop?

Det gør vi udelukkende fordi det giver os øget velvære. Intet mindre. Vi kan ikke leve uden det. Jeg er ved at gå til, fordi jeg ikke kan bevæge mig mere end 500 meter uden at blive forpustet. Jeg glæder mig SÅ meget til at komme igang igen og opnå den der ekstatiske følelse efter en hård workout. Det bliver virkelig hårdt, ingen tvivl, men jeg glæder mig helt vildt!

Medierne har en stor indvirkning på kropsidealer, ingen tvivl. Men vi er gode til at adskille det synes jeg. Vi ved godt, hvad der er realistisk for vores kroppe og derfor lader vi os ikke diktere af medierne, men nærmere inspirere. Vi er gode til at anerkende os selv og vores udgangspunkt, og ingen af os har et hadfuldt forhold til egen krop.

Har I prøvet Whole 30? Eller bare at spise helt clean i en periode?

Nej, aldrig. Og vi kommer heller ikke til det. Det er alt for ekstremt ifølge os. Vi er ikke tilhænger af detox og at benægte sig selv så mange basale fødevarer over en forudbestemt tidsperiode. Det er ikke nødvendigt for os, for vi kan sagtens opnå resultater på langt mindre ekstreme måder, og vi vil alligevel ikke kunne overholde det 🙂 Alt med måde.

Hvor mange gange træner i om ugen?

Lige pt. ikke rigtigt for mit vedkommende. Det eneste motion jeg får for tiden er lange gåture og øvelser på min bold herhjemme. Men normalt er det ca. 4 gange om ugen. Hvis det er mindre synes jeg ikke det er helt nok, og hvis det er mere er det bare fedt. Rasmus dyrker jo udelukkende crossfit for tiden, og når det kører, så træner han ca. 6 gange om ugen.

Hvilket hold synes du er det bedste?

Hvis jeg skulle vælge et hold udelukkende, så crossfit. Det er det, der udfordrer mig mest og hvor jeg både får styrketræning og cardio indover. Jeg er helt smadret bagefter.

Hvilken person er dit store forebillede kropsmæssigt?

Jeg har ikke én idealperson, men lader mig derimod inspirere af mange kvinder, både kendte og ukendte. Jeg kan dog rigtig godt lide de kroppe, som Jessical Biel og Hilary Swank har opnået. De er trænede på den flotte og feminime måde.

Hvor længe kan du maks. stå i planken?

Faktisk rigtig længe inden jeg blev gravid. Jeg trænede den konstant, og det er en af mine yndlingsøvelser. I dag nok ikke så længe 😉 Så jeg skal starte helt fra bunden af, når jeg har født. Jeg vil klart gøre brug af November Challenge ligesom mange af jer kører for tiden. Går det egentligt godt og får I overholdt jeres plan? 🙂

12 kommentarer to “Svar på spørgerunden #1”

  1. MarieMacaron 18. november 2012 hos 12:28 #

    Jeg elsker at læse, at I er så afslappet omkring alt det med diverse kure, træningen osv. selvom I går helt vildt meget op i at leve sundt! Synes virkelig I er et fantastisk eksempel på at man sagtens kan spise som man vil og samtidig leve sundt uden at blive/være fanatisk! Det er en kæmpe inspiration! Så tak for det! 😀

    //Marie http://www.mariemacaron.blogspot.dk

    • Fit For Livin 18. november 2012 hos 14:49 #

      Det er jeg glade for at høre, vi tager det også meget afslappet 🙂 Det er i hvert fald det der virker bedst for os.

  2. Sabina 16. november 2012 hos 19:16 #

    Super fedt indlæg 😉 Hmm planken haha. Jeg synes det var sååå fed en idé, men er desværre ikke kommet med på den. Men damn i styrer den tøser!! Imponerende, og kan høre jeg går igang nu, og så kører den en mdr fra nu! Printer den i morgen og hænger den på tv’et – simpelthen 😃

    • Fit For Livin 16. november 2012 hos 20:16 #

      Sejt du hopper med, selvom vi er midt på måneden 🙂 Jeg tager den også først engang i december, så jeg er helt alene om det, haha 😉

  3. Dorte 16. november 2012 hos 13:22 #

    Jeg K Æ M P E R med plankechallengen!! 2.45 sekunder. wow det er hårdt!!
    hvordan går det med jer andre??

    • Frida 16. november 2012 hos 17:09 #

      Jeg er på 1.45 i dag, AV det gør ondt. Misunder lidt at alle er en uge foran mig. Men jeg har gennemført alle dage, og det er vigtigst 😀

      • Fit For Livin 16. november 2012 hos 20:16 #

        1.45 er altså også en hård omgang, men du bliver hele tiden stærkere, så det er bare at klø på 🙂 Det vigtigste er nemlig bare du holder ud.

    • Fit For Livin 16. november 2012 hos 20:15 #

      Sejt! 3 minutter er altså også betydeligt hårdere end man lige tror 🙂

  4. Jeppe 16. november 2012 hos 12:38 #

    Er det bevidst Rasmus spænder biceps på billedet 😀

    Ellers synes jeg det er nogle gode svar du giver i tråden, måske fordi det passer meget godt til den måde jeg ser tingene på 🙂

    • Fit For Livin 16. november 2012 hos 12:56 #

      Haha, nej 😉 Sådan ser han faktisk ud altid, er jeg ikke bare heldig 😀

  5. Simone 16. november 2012 hos 12:15 #

    Hvor er det skønt, at I ikke prædiker hverken “paleo”, “rawfood” eller noget lignende. Jeg synes virkelig, det er ved at tage overhånd med den slags ekstremer og ingen kender jo rigtig langtidsvirkningerne endnu. Jeg synes, man skal lytte til sin krop og får man det bedre af disse kure, er det da også rigtig fint. Det kan dog være ret anstrengende i længden med disse madreligioner og dertilhørende korstog, så det er befriende at læse med her 🙂
    Tillykke med specialet og pøj-pøj med fødsel og baby.

    • Fit For Livin 16. november 2012 hos 12:59 #

      Tusind tak:)

      Glad for du kan bruge svarene til noget og nikke genkendende til det 🙂 Vi synes også der er gået lige lovligt meget inflation i de nye diæter. Det passer i hvert fald ikke til os alle de her nye former for kure/levestile 😀 Det er fint nok, at implementere nogle opskrifter fra de forskellige kure, men vi kunne ikke leve udelukkende sådan og har heller ikke lyst. Men vi respekterer også, at andre ser helt anderledes på det og er af en anden overbevisning.

Skriv et svar

