Tips til vask af træningstøj

8 okt

For nogle uger siden fik vi tilsendt en vareprøve på Ariels nye Actilift Excel Tabs, som er udviklet decideret til træningstøj man har svedt i. Vi bruger normalvis altid Neutral, men når det kommer til træningstøj er det ikke altid tilstrækkeligt. Derfor var de jo oplagte til os og vores behov.

Nu er det primært Rasmus der træner hårdt for tiden, og han fylder  glædeligt en vaskemaskine op hver anden dag udelukkende med træningstøj (!!!), og lige på det punkt er det rart at det så dufter friskt og godt bagefter, og at man faktisk ikke kan dufte at det er træningstøj der har været i brug.

Vi fik testet dem, og var faktisk overrrasket over hvor effektive de var og hvor lidt der skulle til før al lugt var væk og tøjet blev rent. Mange vil rigtig gerne vaske mere miljøvenligt, men det er faktisk de færreste der ved hvor lidt vaskepulver der skal til for at tage svedlugten. Den duftstærke excel tab er på forhånd individuelt doseret med koncentreret vaskemiddel i beskyttet folie, som giver den gode vaskeevne uden at overdosere. Det er altså billigere, og langt mere miljøvenligt, i længden.

Hvad anvender I til at vaske jeres træningstøj. og har I andre gode tips til at holde træningstøjet friskt?

// When washing our workout clothes we need something effective that will make the clothes smell lovely afterwards. We tried the new Ariel Actilift, which makes the clothes smell fresh and clean. Just what we need for our workout clothes which is in use every single day.

19 kommentarer to “Tips til vask af træningstøj”

  1. Anneli Olsen 9. oktober 2012 hos 14:29 #

    Jeg har også testet disse på min blog n(http://etskridtadgangen.blogspot.dk/2012/10/svedlugt.html) og er af en helt anden opfattelse. De er alt alt for duftstærke (for at bruge Ariels udtryk) for mig, får hovedpine af det nyvaskede tøj.

    Men skal også siges jeg er ret følsom for kunstigt fremstillede ting og dufte…

    Den bedste måde at fjerne svedlugt på er at lægge dit tøj i blød i Rodalon over natten, og efterfølgende vaske det normalt. 30 grader er nok.

    • Fit For Livin 10. oktober 2012 hos 07:54 #

      De er nemlig meget duftstærke, men lige til træningstøj kan vi leve med det 🙂 Men det kan jo så slet ikke være naturligt i mit hoved, når noget dufter så stærkt, så må prøve de vaskeskaller i stedet 🙂

      • Anneli Olsen 10. oktober 2012 hos 21:26 #

        Ja, jeg har en veninde der overtaget dem der ikke er så sart som mig. Men de skulle vist også lave en sensitiv udgave af de tabs, måske jeg skulle prøve dem

      • Fit For Livin 11. oktober 2012 hos 08:41 #

        Jeg vidste slet ikke der fandtes en sensitiv udgave, det er jo værd at undersøge 🙂

  2. Mille Hansen 9. oktober 2012 hos 13:59 #

    okay det med vaskeskallerne det havde jeg ikke hørt før, jeg er nemlig også selv en “neutral” pige, kombineret med eddike som andre beskriver. De der vaskeskaller, det skal prøves det er sku da for sjovt!

    • Fit For Livin 10. oktober 2012 hos 07:42 #

      Det er vildt sjovt. Jeg har aldrig prøvet det før 🙂 Kan godt lide tanken med det er naturligt og samtidigt økonomisk overskueligt.

  3. Sabina 9. oktober 2012 hos 11:24 #

    Super fedt tip! Jeg bruger i forvejen Ariel, synes det vasker super rent og kan godt lide duften – og er ikke allergisk 😀 Men synes heller ikke altid træningstøjet duftede nær så godt som alm tøj haha, og jeg vil nemlig heller ikke så gerne over de 30 grader når jeg vasker! Skal helt sikkert prøve det nye Ariel 🙂

    • Fit For Livin 10. oktober 2012 hos 07:42 #

      Jeg har egentlig aldrig brugt det før, men synes det dufter rent/godt, men hvis det kan lade sig gøre vil jeg helst undgå unødvendige kemikaler. Indtil videre fungerer det dog fint for Rasmus herhjemme 🙂

  4. Stine 9. oktober 2012 hos 09:23 #

    Jeg bruger en smule eddike når jeg vasker træningstøj eller andet tøj der lugter lidt. Det tager lugten og holder samtidig på farven. Jeg har parfumeallergi, så Ariel er et no go for mig.

    • Fit For Livin 10. oktober 2012 hos 07:40 #

      Ariel er klart no go hvis man har parfumeallergi. Godt tip med eddike, det havde jeg hørt et sted før, men egentlig aldrig testet det 🙂 Og det må siges at være billigt. Hvor doserer du eddiken når du vasker?

  5. Sussi 9. oktober 2012 hos 07:30 #

    Er der parfume i? det kan vi nemlig ikke tåle herhjemme …

    Vi bruger vaskeskaller og 8 dråber tea tree olie i en vask, da min mand og datter har super sensitiv hud. Vaskeskallerne er rigtig gode gode, meget billige og selvfølgelig det mest miljøvenlige der findes til at vaske tøj med. Når det er træningstøj sætter jeg det til at vaske på 60 grader og det virker fint. Tea tree olien er antibakteriel.

    • Fit For Livin 9. oktober 2012 hos 07:59 #

      Hvis noget dufter godt/stærkt, må der næsten være parfume i, og det er egentlig også derfor vi normalt bruger Neutral, da jeg ikke kun lide tanken om det på min krop. Men med træningstøj, har Neutral aldrig været tilstrækkeligt herhjemme, men vi vasker også kun på 30 grader, måske er det derfor? Men det kan være vi skal prøve det I gør. Vaskeskaller er det bare dem der følger med når man køber vaskemiddel? For dem bruger vi også normalvis. Men kendte ikke til det med tea tree olie, så det er et godt tip 🙂

      • Sussi 9. oktober 2012 hos 08:30 #

        Nej ikke helt, du kan læse om dem her http://www.koogko-blog.dk/#post14

        Og køber dem her http://www.koogko.dk/shop/vaskehuset-162c1.html

        1 kg holder normalt 1 1/2 år til alt vores tøjvask (det koster 135 kr. for 1 kg. !!) – og vi er 2 hårdttrænende voksne og en snart børnehave pige der elsker at lege med mudder 🙂 Man kan bruge den olie man bedst kan lidt for at få lidt duft, vi vælger som sagt tea tree fordi den en antibakteriel men lavendel f.eks. giver også en lækker duft. Vi brugte også vaskeskaller da lillen var i stofbleer, så de kan altså klare det meste!

        30 grader kan bestemt ikke klare vores træningstøj, og når man bruger vaskeskaller skal man vaske på mindst 40 grader før de frigiver sæbe, men med alt det andet gode de giver synes jeg også det er okay 🙂

        Det er forresten ikke mig der sælger dem på den side jeg lnker til, det er bare der vi køber dem!

        Håber du prøver dem, de er gode!

      • Fit For Livin 10. oktober 2012 hos 07:39 #

        Det er da nok det bedste tip længe, tusind tak for link! Det lyder både sundt for os og miljøet, samt overskueligt pengemæssigt. Det skal klart prøves 🙂 Du har nok ret, at 30 grader ikke er tilstrækkeligt, men vi har bare sådan svært ved at bruge mere, men kan være det er nødvendigt til træningstøj/andet beskidt tøj.

      • birgittekongsted 9. oktober 2012 hos 10:12 #

        Tak Sussi… Jeg er allerede ved at købe vaskeskaller 🙂

      • Fit For Livin 10. oktober 2012 hos 07:40 #

        Også mig 😉 Det skal klart prøves.

      • Sussi 10. oktober 2012 hos 09:26 #

        Hvor skønt at i vil prøve dem, vi har været så glade for at bruge dem de sidste 3 1/2 år! Jeg tror måske jeg skal prøve det andet tip en anden sagde med eddiken til træningstøjet, for så kunne det jo være man kunne skrue temperaturen ned til 40 grader i stedet for 60 🙂

  6. Steffi 8. oktober 2012 hos 19:04 #

    Thank you for this!!!!! 🙂

    x Steffi

    http://www.steffit.com

    • Fit For Livin 8. oktober 2012 hos 19:06 #

      You are welcome 🙂

Skriv et svar

