Unrealistic body images

4 sep

Jeg bruger timevis dagligt på at gennemsøge Tumblr blogs for motiverende og inspirerende billeder, men det er kun en lille procentdel jeg faktisk kan bruge. Jeg ser flere og flere ekstreme Tumblr blogs, hvor det udelukkende handler om at opnå “thigh gap”, tydelige kraveben og en fuldstændig “cut mave” (helst sådan at den er ligeså flad når man sidder).

Mange af de piger der står bag er teenagere på kun 15/17 år. Det er skræmmende det er kommet så langt ud. For dem handler det ikke om at være sund, stærk og fit, men derimod bare om at overgå hinanden i sygelige idealer. Til at definere deres mål bruger de f.eks. ord som skinny og thinspirtaion i stedet for fit og healthy, og taler konstant om starving yourself og slankekure. Se blot de her billeder. Så er det jo klart at så mange piger har et forskruet billede af skønhed.

Pointen er blot, at vi er nødt til at være realistiske når vi læser blade, blogs, ser tv m.m. Der er ikke noget “rigtigt” kropsideal, ligesom at det er vigtigt man kun lader sig inspirere af al den information vi får serveret. Din krop er unik og den er der ingen andre der kan få, så arbejd med det du har og fremsæt realistiske og sunde mål for netop dit helbred. Vi kvinder kommer i alle former og størrelser, og hvor er det bare fantastisk. Så glæd dig over det du har, og arbejd med det fremfor imod det.

Det er altså aldrig nødvendigt at sulte sig selv, overtræne eller have dårlig samvittighed over alt det du ikke har nået endnu. Vend den om og forsøg at være positiv indstillet. Det er flot du får trænet i ny og nå, du kan sagtens være konstant mæt og samtidigt leve sundt, og du er smuk både indvendigt og udvendigt, ligegyldigt hvad omverdenen fortæller dig.

English: It makes me so sad that so many girls around the world have gotten this unrealistic picture of how we all should look. It’s very important that we acknowledge we come in different shapes and sizes, and that is just a wonderful thing. Focus on being healthy and happy rather than skinny and starving yourself.  It is okay to skip a workout and have splurge, this is just part of life. Strive after realistic goals based on your own body and not the ideal image that the media gives you.

33 kommentarer to “Unrealistic body images”

  1. Modspil 5. september 2012 hos 13:11 #

    Jeg synes også, det er vigtigt at se på de mekanismer, der sætter sådanne usunde kropsfikseringer igang. Fordi de kan gentages, selvom kroppen man stræber efter, måske ikke er sygeligt tynd eller usund at se på. Her tænker jeg fx på fitspiration-billeder.
    Crossfit og anden funktionel træning er jo væltet frem herhjemme i de seneste år. Jamen, selv Bilka sælger kettlebells og Sportsmaster har en decideret crossfit-sektion på deres site.
    På en side synes jeg det er fantastisk, at funktionel træning vinder indpas. At flere og flere kvinder får øjnene op for, hvor fedt det føles at være stærk, at bruge sin krop, at tænke i andre, mere udfordrende træningsformer.
    Samtidig kan jeg se, hvordan fitspiration-billeder vælter frem på blogs, Facebook og Instagram. Billeder – ikke at virkelig tynde idealer, men voldsomt tonede og markerede fitness/crossfit-kvinder.
    Nok er det et mere “sundt” og “postivt” kropsbillede end mange af de underernærede modeller og filmstjerner, men jeg tænker bare, at hvis du i forvejen let bliver påvirket af den slags billeder, så er risikoen for at tippe over i en farlig glidbane stadig til stede – om idealet vejer 50 kilo er ingen muskler har, eller om det vejer 70 kilo og er markeret.
    For begge idealer kræver det virkelig en indsats at nå dertil. De mennesker vi ser på fitspiration-billederne har jo oftest en virkelig lav fedtprocent, følger knivskarpe kost- og træningsprogrammer, kæmper hårdt, konsekvent og længe.
    Jeg siger ikke, at vi andre ikke kan lade os inspirere og opnå vægttab, lavere fedtprocent og mere markerede muskler. Jeg siger bare, at vi skal passe på, at fitspiration ikke bare bliver den direkte afløser for thinspiration. 🙂

    • Fit For Livin 5. september 2012 hos 14:27 #

      Mange tak for din kommentar 🙂 Interessant perspektiv og tanker du har gjort dig. Jeg kan sagtens følge dig, omend jeg også mener at billeder af sunde, stærke og glade kvinder/mænd er langt bedre end de viste eksempler i indlægget. Men ja, fitspiration fylder mere og mere, og det kan være farligt for dem der ikke kan adskille det, men lader deres ideal styre 100 % af de billeder/folk de ser. Det vigtige er jo netop at man kun bruger det som motivation og inspiration, men samtidigt er realistisk i henhold til egen krop og ens mål. Ligesom når man læser et blad, ser en film eller går på gaden. Det er i hvert fald det jeg forsøger at give udtryk for i indlægget 🙂 Desværre kan de nemt påvirkelige, netop som du siger, komme over i en farlig glidebane uanset hvad billede/tv udsendelse/det de ser i træningscentret forestiller. Jeg ved dog ikke hvad man kan gøre for at disse individer netop kan undgå denne besættelse, udover at medierne og vi der deler billeder kan blive bedre til at give udtryk for det essentiele i en sund livsstil og forsøge at kommunikere det gode buskab:)

      • Modspil 5. september 2012 hos 16:21 #

        Fuldstændig enig i at stærke, trænede kvinder er et bedre ideal end afmagrede kvinder. Og endnu mere enig i, at vi alle via sociale medier og i det virkelige liv skal tage et ansvar for, at de uopnåelige, forskruede kvindeidealer ikke tager overhånd eller bliver lov.
        Hele min pointe med fitspiration vs thinspiration var egentlig også bare, at vi heller ikke må lade et nyt mere eller mindre uopnåeligt kvindeideal afløse et andet. “Sådan skal du se ud i 2012, kvinde!” Størstedelen af os kommer jo aldrig til at se ud som en toptunet fitness-model. Vi kan lade os inspirere og stræbe, men samtidig skal vi holde fast i, at kvinder har forskellige former, størrelser og mål – og at det er okay. 🙂

  2. Marie 5. september 2012 hos 08:35 #

    Efter jeg startede på medicin da jeg fik diagnosticeret depression, tog jeg ca 20 kg på. Utroligt nok er min selvtillid større nu, end da jeg var tynd. Jeg har længe ville tabe mig, men efterhånden går det op for mig at jeg ikke vil være tynd. Jeg vil nyde livet fuldt ud, og være sund og rask og være den bedste version af migselv. Det har taget mig længe at indse at man er nødt til at acceptere og elske sig selv, uanset hvad man vejer – for hvis ikke man elsker sig selv nu, gør du det heller ikke når du har tabt dig 20 kg. Og det har været jeres blog der virkelig har sat tingene i perspektiv for mig. Jeg ønsker inderst inde bare at være glad, og leve sundt – for det er sådan min krop har det bedst. Og det er jér der har gjort en forskel for mig. Tak 🙂

    • Fit For Livin 5. september 2012 hos 14:13 #

      Du har så ret, hvad man vejer kan nemlig ikke gøre en mere lykkelig eller til et bedre menneske. Det hele handler om hvordan man ser sig selv, og som du netop siger, acceptere og elske sig selv på trods af antal kg., udseende osv. Når man opnår den selverkendelse kan man nyde livet:) For vi er alle smukke på hver vores måde, og når vi opnår den selvtillid udstråler vi det også eksternt. Jeg har selv været der hvor destruktive tanker fyldte for meget, dog slet ikke så ekstremt som de her billeder, og jeg har lært at leve med mig selv, min krop og udseende, og jeg har det bedre end nogensinde før 🙂 Det er skønt! Og hvor betyder det meget, at vi har været med til at kunne sætte tingene i perspektiv for dig og du nu kan være glad, leve sundt og nyde livet samtidigt 🙂 Det er det største kompliment ever. Det er sejt du har opnået den selverkendelse og bare kan slappe af, og har det godt med dig selv.

  3. Tina Brandstrup Hansen 5. september 2012 hos 07:58 #

    Rigtigt godt indlæg – hold da helt op! Det er så fantastisk og yderst relevant et emne, at tage op. Det er så dejligt, at se, at i tager fat i dette emne og jeg er sikker på at netop jeres blog kan gøre en forskel – altså være med til at DELETE de urealistiske idealer, som på ingen måde gør en mere lykkeligt, tvært imod. Jeg har, som du også har skrevet i en kommentar til mig, også været der, hvor sundheds junglen fyldte for meget. Og det er selvfølgelig fedt og skønt – jeg er der stadig, men det er SÅ vigtigt, at man også gør de ting, som ikke står i “sundheds bogen” – fordi det er sundt, at kunne begge dele! Altså en god balance.

    • Fit For Livin 5. september 2012 hos 14:07 #

      Tusind tak! Ja rigtig relevant nu hvor mange unge piger og drenge skal have det så dårligt, det er ingen tjent med. Jeg ved ikke om vi kan gøre en forskel, men jeg håber at vi bare kan ramme få med det gode budskab og ved at udviske urealistiske idealer:) Man kan sagtens være i sundhedsjunglen sålænge man også giver sig selv lov til at nyde livet, og det lyder som om du har fundet balancen 🙂 Men for de her mange unge mennesker handler det ikke om at leve sundt, men udelukkende om at være tynd som menneskerne på billederne, og de bliver besat ved tanken om at blive tynd, og det er så uhyggeligt.

  4. Anne 4. september 2012 hos 22:08 #

    Hold da op et godt indlæg 🙂 Jeg har lavet et bogmærkelink på min computer, så jeg måske kan henvise til det her indlæg på min egen blog senere. Synes det er SÅ godt, virkelig. Tak for det!

    http://smilanne.blogspot.com – blog om TRÆNING, MOTIVATION OG SUNDHED

    • Fit For Livin 5. september 2012 hos 08:03 #

      Det er jeg glad for du synes 🙂

  5. Karina 4. september 2012 hos 19:11 #

    Tak for at fremhæve denne vigtige pointe! Jeg har selv været igennem et vægttab på godt 10 kg (altså bare ned i størrelse normal), og har faktisk kunnet mærke på mig selv at det var vigtigt at acceptere min nye krop, og elske den som den er selv om den ikke totalt matcher et eller andet kropsideal. Jeg har aldrig været mere tilfreds – gid flere kunne få lov at mærke hvordan det føles 🙂 Og så lige tak for en skøn blog, der er desværre langt mellem de god fitness/sundhedsblogs i DK, men her får jeg virkelig noget ud af mine hyppige besøg 🙂

    • Fit For Livin 4. september 2012 hos 19:48 #

      Det er nemlig en så vigtig pointe. Først og fremmest hvor er det flot du har opnået dit mål, det er beundringsværdigt. Og hvor er det fedt du er tilfreds, det må være den fedeste følelse i verden 🙂 Så udstråler man automatisk mere selvtillid og glæde, og har det generelt bare godt, fedt! 🙂 Og hvor er vi glade for at høre du kan bruge vores blog til noget, det er virkelig det der holder os i gang, når man kan gøre en lille forskel for folk 🙂

  6. Signe Sørensen 4. september 2012 hos 18:31 #

    Utrolig godt indlæg! Sidder selv hver dag og kigger diverse Tumblr’s igennem for inspirationsbilleder og møder derfor dagligt de samme billeder, som du taler om. Og kan kun give dig ret. Det giver et forkert blik på hvad det vil sige at være sund og fit og man får det dårligt over at man ikke selv er ligeså overnaturligt tynd. Virkelig dejlig og motiverende indlæg 🙂

    • Fit For Livin 4. september 2012 hos 19:46 #

      Det er jeg glad for at du synes 🙂 Ja det er helt vildt hvilke billeder og kommentarer man støder på. Det er virkelig skræmmende at nogen bevidst jagter dette uopnåelig ideal.

  7. Anonym 4. september 2012 hos 17:29 #

    Fantastisk indlæg!
    Tak.
    Jeg kæmper pt med en spiseforstyrrelse og bliver glad for at høre så fantastiske og kloge ord.
    Endnu en gang tak.

    • Fit For Livin 4. september 2012 hos 18:05 #

      Hvor er jeg glad for at høre det kan gøre din dag lidt bedre, så giver indlægget endnu mere mening. Jeg er virkelig ked af du skal igennem sådan noget forfærdeligt noget 😦 Jeg kan slet ikke sætte mig ind i hvor hårdt det må være fysisk og psykisk. Men jeg er sikker på du nok skal komme helskindet ud på den anden side en dag, for du er kommet så langt blot ved at erkende spiseforstyrelsen. Det har jeg stor respekt for.

  8. M 4. september 2012 hos 16:49 #

    HELT enig!! Vil du ikk linke til nogle af de Tumblrs hvor du finder inspiration?
    Ps: Tak for den BEDSTE fitness og sundhedsblog 🙂

    • Fit For Livin 4. september 2012 hos 18:00 #

      Jo det vil jeg i hvert fald. Jeg er lige på arbejde, men skal nok linke til nogen senere 🙂 Og tak for den søde kommentar, det varmer 🙂

  9. NatasjaS 4. september 2012 hos 15:17 #

    Dejligt og super vigtigt indlæg! 🙂 Tak for det!

    • Fit For Livin 4. september 2012 hos 17:59 #

      Det er så vigtigt, og det har alle jeres skønne kommentarer bare bekræftet endnu mere 🙂

  10. Johanne 4. september 2012 hos 15:15 #

    Hvor er det dog dejligt at se et indlæg som dette! Jeg oplever konstant piger, som har fuldstændige forskruede billeder af, hvad det vil sige at leve sundt. Gennem det seneste år, har jeg oplevet netop dette problem meget nært, da min nærmeste har været ramt af en sundhedsforstyrrelse. Der kan simpelthen ikke komme nok fokus på det, da det forhåbentlig vil kunne undgå, at piger har et forkert billede af udseende og sundhed. Stor respekt til jer! 😉

    • Fit For Livin 4. september 2012 hos 17:58 #

      Det er vi glade for du synes, der burde være langt mere fokus på det. Det har du helt ret i 🙂 Jeg er ked af at høre du har haft det helt inde tæt på livet, det må være så hårdt at se dem man holder af ikke selv kan se hvor smukke de er, både udvendigt og indvendigt. Jeg håber at medierne med tiden får et andet syn på skønhed, så unge piger (og mænd for den sags skyld) ikke skal gå og have det så psykisk og fysisk dårligt.

  11. Lærke Oline 4. september 2012 hos 13:57 #

    Super godt indlæg! Godt, at der er nogle der tager fat i det!
    Jeg tror hele problemet er, at vi unge piger har for lidt selvtillid og simpelthen ikke bliver tilfredse med os selv og sammenligner os for meget med andre.
    Super god blog! keep going 🙂

    • Fit For Livin 4. september 2012 hos 17:56 #

      Det tror jeg du har ret i, og det er jo klart at unge kvinder i dag har mindre selvtillid når de bliver proppet med billeder/udsendelser af urealistiske skønhedsidealer. Og så kan man nærmest ikke undgå at sammenligne sig med de “andre” piger. Og tusind tak for din kommentar, det er vi glade for du synes 🙂

  12. Grati 4. september 2012 hos 13:02 #

    TRUE ! It makes me sad too…I see these ideas even in my friends and it makes me sad. I wish girls could stop believing that beauty comes in one size only and that you´re only worthed if you´re thin and pretty. We, as humans, mean so much more than a pretty face and skinny bodies.

    • Fit For Livin 4. september 2012 hos 13:30 #

      It is really sad that some girls have to deal with these unrealistic images and don’t just love themselves as they are. You are so right, beauty has nothing to do with beeing thin and pretty, and I just wish more people could realize that. But it is hard with the media conveying this fake reality.

  13. Sara 4. september 2012 hos 12:31 #

    Rigtig godt indlæg – det er vigtigt at sætte fokus på det emne. Der er rigtig mange piger, der har et forskruet kropsideal. Vi skal huske at sundhed og fit’ness ikke kun handler om thigh gaps og synlige hofteben 🙂
    Kender du forresten denne tumblr: http://fitgirlprblms.tumblr.com/ ?? jeg er i hvert fald tit flad af grin over nogle af hendes posts!

    • Fit For Livin 4. september 2012 hos 12:51 #

      Lige præcis! 🙂 Nej kendte ikke den pågældende Tumblr, men den er vildt sjov. Rart det hele ikke behøver være så seriøst og skræmmende, men at der også kan være plads til lidt humor engang imellem 🙂

  14. Michelle 4. september 2012 hos 11:28 #

    Tusind tak for et fantastisk indlæg! Jeg er 100% enig, har selv skrevet projekt om det og er glad for at jeg ikke er alene om at fremhæve emnet. Sejt gjort og tak for en dejlig blog 🙂

    • Fit For Livin 4. september 2012 hos 11:31 #

      Det er skønt at der tilgengæld også er så mange der kan se det er forskruet 🙂 Men ofte er det de unge piger, der er nemt påvirkelig det går udover, og det er bare så synd de skal kæmpe den kamp. Lyder spændende med dit projekt, var det ikke også til tider hårdt at skrive om fordi det påvirker en følelsesmæssigt? Det er i hvert fald også sejt du valgte så følsomt og komplekst et emne.

      • Michelle 4. september 2012 hos 13:28 #

        Meget svært! Men jeg prøvede så vidt muligt at bruge videnskabelige argumenter i forhold til sundhed og så film/underholdningsbranchen til det sociologiske, så jeg formåede til dels at holde mig ude af det… men det er virkelig svært! Og et ubegribeligt stort emne.

  15. Hej 4. september 2012 hos 11:02 #

    Meget meget vigtigt indlæg!

    • Fit For Livin 4. september 2012 hos 11:04 #

      Det er det i den grad. Der kan simpelthen ikke komme for meget fokus på det.

    • bykhs 4. september 2012 hos 11:27 #

      Ja, det er det!

Skriv et svar

