Snack på den sunde måde

20 maj

Med inspiration fra Fit Living, vil jeg dele 5 super gode tips til hvordan man snacker på den sunde måde. Jeg elsker personligt snacks og skal som minimum have noget hver 2/3 time for at holde mig igang og mit blodsukker stabilt. Det er gode guidelines som man let kan lade sig inspirere af.

1. Størrelse: En snack bør ligge mellem 100 til 200 kalorier. 100 hvis du vil tabe dig og 200 hvis du ønsker at holde vægten ved lige.

2. Tidspunkt: Går der for lang tid mellem dine måltider, falder din forbrænding og risikoen for overspisning stiger. Det er derfor anbefalelsesværdigt at spise et mellemåltid ca. tre timer efter din morgenmad og igen tre timer efter frokost. Evt. kan man også tage et lille måltid lidt tid efter aftensmad. Det gør jeg selv.

3. Variation: Sørg for at variere dine snacks, sådan at du enten får mindst en portion frugt, grønt fuldkorn, nødder eller fedtfattig, hver gang det er tid til et nyt mellemmåltid.

4. Snyd din sult: Gå efter snacks der fylder meget og fx. rummer luft eller vand. Følelsen af at være mæt afhænger ofte lige så meget af dine øjne som mave. Derfor kan en visuelt større portion mætte mere.

5. Lyt til din craving: Undersøgelse viser at det ind imellem er bedre at give efter din craving end at helt ignorere den. Så er det nemmere at stå imod søde ting og sager i det lange løb. Spar fx kalorier sammen ved at dele din formiddagssnack i to og gemme kalorierne til eftermiddagssnacken. Mørk chokolade med en kakaoprocent på minimum 80% er fantastisk til at tage cravings!

Mine yndlingssnacks er bl.a. skyr med lidt mandler, rosiner og vaniliepulver, knækbrød med en halv skrive fedtfattig ost, cup a soup fra Knorr (de er ikke videre sunde, men har få kalorier og smager godt), en banan med usaltet peanutbutter, frugt i små mængder m.m.

Hvad er jeres sunde yndlingssnacks?

 

Advertisements

23 kommentarer to “Snack på den sunde måde”

  1. christinetomunich 22. maj 2012 hos 11:52 #

    Jeg er ret vild med mager hytteost rørt op med lidt sukkerfrit marmelade eller med grøntsagssticks, helst agurk eller peberfrugt.
    Ellers spiser jeg en håndfuld frugt – altid lidt mere lækkert og spændende, hvis det er skåret fint ud (på det punkt er jeg lidt et barn, haha). Skal det gå lidt hurtigt snupper jeg en lille håndfuld nødder, et par stykker knækbrød eller et stykke meget mørkt chokolade (her i Tyskland kan man få chokolade med 90% kakao uden at blive økonomisk ruineret). Hvis jeg har go’ tid og er liiidt lækkersulten blir det til bananis (frosset banan blendet med lidt vanille proteinpulver) eller peanutbutter-cookies (uden sukker og hvedemel og stadig SÅ syndige og gode). Jeg skal virkelig også spise hver 2. eller 3. time for ikke at gå helt kold.

    • Fit For Livin 22. maj 2012 hos 12:09 #

      Hold op det er nogle lækre snacktips 🙂 Det vil jeg prøve, især den med hytteost. Jeg tror det er tilvænning med at spise hver 2/3 time. Engang kun jeg sagtens gå længere, men nu kan jeg ikke leve uden små måltid hele tiden 🙂 Det er nok ligesom med morgenmad, at det er noget man vender sig til.

  2. Camilla 21. maj 2012 hos 20:58 #

    Hey Guys
    Har lige lånt endnu et billede fra jeres super inspirerende blog. Håber at det er ok..? Har naturligvis linket til jer:o)

    Ha en dejlig aften.

    sprechstallmeister.blogspot.com

    • Fit For Livin 22. maj 2012 hos 11:11 #

      Selvfølgelig er det i ordenl, tak fordi du vil linke 🙂 Ha en skøn solskinsdag 🙂

  3. christiehoej 21. maj 2012 hos 18:36 #

    Når jeg er lækkersulten spiser jeg ofte en rugklapper eller en grov bolle med en banan, peanutbutter og lidt pålægschokolade i. Det mætter ret meget og holder blodsukkeret stabilt. Derudover spiser jeg også tit skyr med lidt kanel i (kanel er nemlig blodsukkerregulerende – så det er skide smart at spise!!) og æbler i. Man kunne også lave Havregrød med kanel og et revet æble i – men det er måske mere som morgenmad.

    Jeg er på seriøs skrump, så jeg har læssevis af “alternativer”. Dem lever jeg højt på!
    Jeg har for en uges tid siden startet en blog, som en slags dagbog for mit vægttab. Kig endelig ind 🙂
    Jeg får meget inspiration fra jeres blog, og synes den er meget motiverende! Så tak for det!

    – C.

    • Fit For Livin 21. maj 2012 hos 19:20 #

      Tusind tak og lækre snacks du får 🙂 Jeg tjekker din blog ud med det samme, altid skønt med ny inspiration.

    • Fit For Livin 21. maj 2012 hos 19:21 #

      Linket fører ikke til din blog? Har du et direkte link du kan skrive her? 🙂

      • christiehoej 21. maj 2012 hos 19:23 #

        Nå for katten. Ja her: http://vestfall.wordpress.com/

      • Fit For Livin 21. maj 2012 hos 19:40 #

        Tak for link og fiiiiin blog 🙂 Du lyder dedikeret og meget målrettet, det skal du nok opnå 🙂

      • christiehoej 21. maj 2012 hos 19:43 #

        Jo tak. Ja jeg er meget dedikeret og det skal lykkedes for mig! så jeg ser frem til at have nået mit mål!

  4. Tina Brandstrup Hansen 21. maj 2012 hos 08:01 #

    Jeg er en stor kød spiser og har holdt min vægt i mange år nu! Jeg spiser generelt alt kød, men mest fisk og lyst kød (det flyvende). Ellers er jeg stor tilhænger af ÆG, hytteost med Isis marmelade og evt lidt revet æble, kikærtefrikadeller, knækbrød med humus eller et stykke frugt. Jeg ved bare, at min krop, ikke kan fungere med kun 3 måltider dagligt, så jeg spiser faktisk, som dig, hver 2-3 time, men kun små måltider ellers falder mit blodbukker og jeg får det ekstremt dårligt.

    • Fit For Livin 21. maj 2012 hos 18:58 #

      Kød er også en vigtig proteinkilde og godt til at holde den slanke linie 🙂 Ja 3 måltider ALT for lidt, ellers overspiser jeg bare i stedet 🙂 Lyder som nogle lækre ting du får i hvert fald.

    • lhasasofus 22. maj 2012 hos 07:35 #

      Det lyder lækkert. Er også selv kødspiser og spiser sikkert alt for mange æg ^^

  5. Marie 20. maj 2012 hos 20:25 #

    Hvor er det godt med det her indlæg! Man spiser ofte de samme ting, det er lidt kedeligt. Jeg snacker oftest med mandler eller mørk chokolade, da det er så nemt. Eller er det et æble + knækbrød, en lille kop mysli med minimælk eller andet frugt.

    • Fit For Livin 20. maj 2012 hos 20:28 #

      Det er jeg glad for du synes 🙂 Ja jeg spiser også tit det samme og så er det skønt med inspiration fra jer læsere 🙂

  6. Pernille 20. maj 2012 hos 20:20 #

    Jeg plejer faktisk sjældent at “snacke” i løbet af dagen, men holder mig til 3 måltider om dagen. Har egentlig altid tænkt, at det er sundt at føle lidt sult i løbet af dagen. Men måske man skulle prøve din metode, for har godt læst flere steder, at det skulle øge forbrændingen, hvis man spiser lidt 6 gange om dagen i stedet for større postioner 3 gange om dagen.
    // http://www.bedreform.blogspot.com //

    • Fit For Livin 20. maj 2012 hos 20:28 #

      Det er selvfølgelig individuelt hvad der virker for en 🙂 Men at føle sult er ikke en god ting, i hvertfald ikke for mig, mit blodsukker og forbrænding. Du kan jo prøve det af og se om det er noget for dig, og så spise 6 mindre måltider frem for 3 store 🙂

      • Pernille 21. maj 2012 hos 19:47 #

        Tror også det skal prøves. Og jeg kan da hvertfald finde en masse inspiration til lækre snacks mellem alle jeres læseres forslag 🙂

      • Fit For Livin 22. maj 2012 hos 11:11 #

        Ja der er masser af skøn inspiration til gode snacks nu 🙂

  7. Tina Brandstrup Hansen 20. maj 2012 hos 19:43 #

    Kød! 🙂

    • Fit For Livin 20. maj 2012 hos 20:26 #

      Bare rent kød eller? 🙂 Kød er også godt.

  8. simone 20. maj 2012 hos 18:52 #

    Jordbær! No doubt about it 🙂

    • Fit For Livin 20. maj 2012 hos 19:02 #

      Agree! 🙂

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: