Anmeldelse af ECCO BIOM Train

15 May

For nogle uger siden blev vi kontaktet af et PR firma angående anmeldelse og test af ECCOs nyeste træningssko, BIOM Train. Det gode ved skoen er, at den kan bruges til flere forskellige sportsaktiviteter og derfor passer perfekt til vores livsstil, der er præget af løb, step, styrketræning, kampsport og lange gåture. Altså en all around sko.

Vi valgte som følge heraf at takke ja til tilbuddet, da det ikke kun er relevant og interessant for os, men i den grad også jer. Vi var selvfølgelig lidt skeptiske i starten, da vi begge havde et lidt forældet billede af ECCOs design, men vi blev positivt overrasket da vi modtog skoene. ECCO har rykket sig utroligt meget de sidste 10 år.

Det er almen kendt at ECCO er verdensberømt for deres behagelige og kvalitetsbevidste sko. I Marts 2009 valgte virksomheden bag, at udvikle og lancere en helt ny skoserie baseret på Natural Motion konceptet. Ideen var at udforme en sko der skulle sikre at foden bevægede sig så naturligt som muligt. Det kom der BIOM serien ud af, der både omfatter trekkings, løbe- og golf sko. Seneste skud på stammen er så BIOM Train skoen, som vi har været så heldige at få lov til at teste.

Første indtryk: Vores første indskyldelse var, at sålen var ualmindelig hård og fast i forhold til andre træningssko. Når man er vant til Nike, og specifikt Nike Free som nærmest føles som at gå på skyer, får man altså et chok.

Kan det overhovedet være godt at træne i tænker man?

Og det fandt vi ud af det i den grad var – efter et par gange. Følelsen af at have dem på kan ikke beskrives. De sidder rigtig godt fast rundt om foden og støtter om anklen, modsat fx Nike Free, hvilket gør man føler sig mere sikker i dem i henhold til løb, styrketræning og step. Man kan dog godt blive øm de første par gange fordi foden og læggen lige skal vende sig til den hårde sål, men derefter er de virkelig gode at træne i. Vi har begge døjet med knæproblemer under træning førhen, men de gange vi har brugt ECCO Biom Train har vi ikke mærket noget til det. Om det er tilfældigt eller skoens skyld er svært at sige før om noget tid.

Positive bemærkninger:

– Rasmus synes de forbedrer hans styrketræning betydeligt, eftersom han står bedre fast under specifikke øvelser som fx squat og dødløft. Det er positivt i sådanne situationer at sålen er hård, og man føler man står på et stabilt grundlag der ikke giver sig. Han er så overrasket over dem, at han fast har skiftet sine elskede Nike ud til fordel for disse.

– Til step havde de også den fordel at jeg stod bedre fast og følte mig mere sikker i mine bevægelser. De er dog en del tungere end Nike sko, og det kan godt være hårdere i starten, men det er også det værd. Sålen er stødabsoberende (dog i lille grad) og modstandsdygtig, hvilket er en klar fordel i en træningsform som step, hvor knæet især er udsat for mange hop.

– Til løb har de den fordel at de støtter godt om anklen modsat mange andre træningssko. Samtidigt er konstruktionen fleksibel, så foden får lov til at bevæge sig naturligt. Dette kan man sagtens mærke og det føles helt anderledes, og mere sundt, at løbe i disse frem for mine Nike Free.

Mindre positive bemærkninger:

– Designet er pænt, men efter min mening ikke på Nike Frees niveau. Dette er dog fuldstændig ubetydeligt når man træner, da det vigtigste er at foden, læggen og knæet er i en sund og naturlig bevægelse når der trænes. Jeg vil dog sige at herreskoen i neongul måske ikke er den fortrukne farve. De findes dog også i mere neutrale farver som er lidt federe.

– Skoen er tung og når man kommer direkte fra Nike Free kan det føles som en klods i starten. Dette skulle vi begge lige vende os til, men efter et par træningsgange var det glemt og vi mærkede ikke så meget til det.

– Man kan godt blive øm det første stykke tid, og hvis man er hardcore løber kan det godt tage flere uger før man ikke får ømme fødder og lægge længere. Tilgengæld skulle løbestil og muskulatur eftersigende forbedre sig markant.

Afsluttende bemærkninger:

Vi er begge positivt overrasket over skoens virkning og vil bruge den i vores træningssessions. Rasmus vil bruge dem fast til styrketræning, hvorimod jeg nok vil veksle imellem disse og mine 2 Nike Free.

Skoen får ud af 6 stjerner 5 stjerner. Den sidste stjerne undlades pga. farvesammensætning og designet som halter en lille smule selvom ECCO i den grad har oppet sig.

ECCO Walkathon:

Kender I til ECCO Walkathon? Det er et velgørende event som ECCO står bag og som er tilgængeligt i flere danske byer. Vi skulle faktisk have deltaget i Horsens i lørdags, men grundet den tragiske hændelse er det udsat på ubestemt tid. Det skal dog ikke stoppe os fra at anbefale dette særdeles gode event i en god sags tjeneste, da andre byer stadigvæk holder det. Ideen bygger på princippet “Giv penge med fødderne” og for hver kilometer man går donerer ECCO 7,5 kr. til et godt formål. Siden ECCO Walkathons start i 1999 har 400.000 mennesker på verdensplan, doneret mere end 29 mio. kr. med fødderne. Imponerede! Samtidigt får man en hyggelig dag ud af det, hvor man samtidigt gør noget godt for sin krop og helbred.

Ruterne man kan gå er enten 6 eller 10 km. lange og går igennem by og land. Det koster 50 kr. for voksne at deltage, og man kan enten købe sin billet på ecco.com/walkathon, i ECCO butikker eller via diverse ECCO forhandlere.

Eventet løber bl.a. af stablen i Odense den 2. juni, i Slagelse den 30. juni og i København den 26. august. 

18 kommentarer to “Anmeldelse af ECCO BIOM Train”

  1. Sara 21. maj 2012 hos 18:11 #

    Jeg har Train modellen fra sidste år i sort og lilla, og jeg elsker dem! 🙂 Så også kun anbefalinger herfra!

    • Fit For Livin 21. maj 2012 hos 19:19 #

      De er super gode 🙂 Lyder også som en rigtig flot farvekombination.

  2. Bjarke Rosenbeck 18. maj 2012 hos 14:06 #

    God læsning. Rart at i også har den opfattelse af skoen som en hård og fast sål.

    Vi har haft fingrene i deres Biom Run og er ligeledes begejstrede. Håber det er ok vi lige lægger et link på jeres blog?
    http://www.grejguide.dk/site/Test-og-anmeldelser/ecco-biom-run.html

    • Fit For Livin 19. maj 2012 hos 11:37 #

      Selvfølgelig er det i orden 🙂 Det er spændende at læse jeres opfattelse ligeledes.

  3. berlinerboller 16. maj 2012 hos 21:46 #

    Jeg er selv en ivrig Ecco Biom fan, og er selv på mit andet par. Jeg blev anbefalet at prøve Biom skoene for lidt over et år siden, da jeg har haft nogle problemer med et opereret knæ, pluds at jeg er meget platfod. Jeg var egentlig inde for at forhøre mig om Nike freerun, men fik i stede serveret og anbefalet Ecco Biom. Jeg var også noglet skeptisk, kan Ecco lave løbesko, og i læder? Men jeg har aldrig fortrudt.
    Siden jeg startet med Biom skoene, har jeg ikke haft problemer med mit kne, og jeg løb hurtigere og mindre anstrængt end tidligere.

    Min træners kommentar til skoene, efter jeg kun havde brugt dem i et par uger var, at han brugte flere år på at få sine klienter til at løbe rigtigt, og det eneste jeg havde gjort, det var at tage et par Ecco Biom på.

    Oplevelsen af at løbe et marathon med biom, i forhold til almindelige andre løbesko, var også stor. Jeg sværger til denne sko, og har kun gode ting at sige om den 🙂

    -Camilla-

    • Fit For Livin 17. maj 2012 hos 10:59 #

      Jamen de er virkelig også gode 🙂 Tror de fleste er skeptiske i starten, da man ikke associcerer ECCO med træning. Det er fantastiske de har haft den effekt på dig og din træning, og specielt dit knæ. Det må ha været som at finde den hellige gral, haha 🙂

  4. jeanette h 16. maj 2012 hos 20:25 #

    Undrer mig som Vægtløfteren også over hvorfor Rasmus dog ikke får fat i et par vægtløftersko? Jeg bruger personligt selv adidas adistar og elsker dem! Mit squat er helt anderledes og man står så meget bedre med et par sko der er lavet udelukkende til det! Men nu er min førsteprioritet så også vægtløftning og dernæst cardio 🙂 Vedr. dødløft vil jeg da sige at det næsten er bedre at træne i bare fødder, end med sko på hvor man ikke står helt fladt på gulvet.. 🙂

    • Fit For Livin 16. maj 2012 hos 20:59 #

      Nu vælger jeg lige selv at svare (Rasmus). Der står ingen steder hvad sko det er jeg træner i. Det står kun nævnt de er fra Nike. Alt snak om Nike free er kun i henhold til Danicas komfort i henhold til hendes træning 🙂 Jeg er fuldt ud enig med både dig og “vægtløfteren” at det er vigtigt at stå stabilt under tunge basis øvelser som squat og dødløft. 🙂 (andet er heller ikke nævnt). Derfor er netop dette emne bragt op i anmeldelsen af Ecco Biom da de giver en overraskende stabilitet under disse løft. 🙂
      Håber dette forklarer eventuelle misforståelser 🙂

      • jeanette h 16. maj 2012 hos 22:01 #

        Det var faktisk bare siden at der stod, at du (Rasmus) ville bruge disse Ecco fast ved styrketræning 🙂 Hvis du synes at du står bedre fast med disse sko, så vil du synes at du står som limet til jorden med at par vægtløftersko 🙂 Er da hvert fald værd at overveje 🙂

  5. Pernille 16. maj 2012 hos 11:42 #

    Spændende med Ecco skoene! Det lyder til at I er ret tilfredse med dem – men er nu enig i at designet ikke er helt i top.. Jeg overpronerer helt vildt på foden, så vi lige høre hvordan kilen er i skoene? Er der forskellige slags, nu når de er gået så meget op i komfort?
    // http://www.bedreform.blogspot.com //

    • Fit For Livin 16. maj 2012 hos 11:53 #

      Hvilke sko træner du i nu? Ifølge ECCO er sålen udformet, sådan at du naturligt lander længere fremme på foden. Der er kun en BIOM Train sko i denne serie, og så er der BIOM Run, Walk osv. Tilgengæld laver de en ny hvert år, så det kan være den fra sidste år adskiller sig lidt? Jeg vil dog anbefale dig at teste dem i en butik for at mærke hvordan de sidder på din fod. Det er jo ikke sikkert de er de rette for dig 🙂

  6. Vægtløfteren.... 16. maj 2012 hos 11:35 #

    Dødløft og squat i Nike Free’s??????????? Puha, få nu fat i nogle flade sko UDEN stødabsorbering til den slags vægttræning!!!!

    • Fit For Livin 16. maj 2012 hos 11:41 #

      Hvor læser du at der trænes dødløft og squat i Nike Free?!?!? Min kæreste træner IKKE i Nike Free og det er ham der squatter og bruger dødløft med tung vægt, så bare rolig 😉 Det er mig der træner i Nike Free. Tro mig han har styr på det.

  7. Walkinrunout 16. maj 2012 hos 05:16 #

    Tak for test – de lyder til at jeg skal have prøvet dem af 🙂

    • Fit For Livin 16. maj 2012 hos 06:55 #

      Super du kan bruge det til noget 🙂 Det er jo lidt af en jungle.

  8. Louise 15. maj 2012 hos 22:19 #

    Har længe tænkt over hvordan jeg skulle formulere dette på en ærlig og samtidig konstruktiv måde.

    For at få en ting på det rene er dette ikke et angreb mod jer, men føler bare jeg bliver nødt til at sige min mening, denne gang er den desværre bare ikke så positiv som jeg ellers plejer at være omkring jeres blog.

    Jeg synes gennem den sidste tid at jeres indlæg har været ret kedelige, da de stort set kun har bestået af billeder, og ikke rigtig noget tekst. Jeg har selv en bruger på tumblr, og ser derfor dagligt en masse inspirationsbilleder derinde.
    Selvfølgelig er det fedt i også ligger gode billeder ind, men jeg savner jeres gode og inspirerende indlæg i lavede i starten, men masser af tips om træning og kost.

    Håber ikke at i vil tage denne kommentar som en “sviner”, men bare som en konstruktiv kommentar, for det er sådan den er ment!

    En gang var jeg helt afhængig af jeres blog, og sådan er det DESVÆRRE ikke mere 😦

    Dette indlæg var dog super, og noget jeg føler kunne bruges til noget for mit vedkommende.

    Har svært ved at afslutte min kommentar da jeg er bange for den bliver misforstået, hvilket jeg ikke håber!

    Fortsat god aften 🙂

    • Fit For Livin 16. maj 2012 hos 06:54 #

      Tak for din kommentar og du er helt berettiget til din mening 🙂 Vi blogger dog for vores egen skyld og vores blog er vores frirum og derfor bestemmer vi indhold, tekst osv. Jeg er dog slet ikke enig i at der kun har været billeder på det seneste uden tekst. Vi har delt personlige indlæg mere end nogensinde, især på vores ferie i Rom, hvilket nogen kan lide og andre sikker ikke kan lide, og det er helt i orden 🙂

      Vi kan ikke dele opskrifter hvis vi ikke har prøvet noget nyt, vi spiser mad på budget, og de ting vi tidligere har delt er de ting vi spiser hver eneste uge. Det er desværre ikke en madblog, så vi får ikke nyt og spændende mad hver dag. Og angående træningsprogram så træner vi stadigvæk det samme program, så det er jo ikke noget vi kan dele ud af tit. Så sent som i sidste uge blev der delt tips til træning på youtube af ryg og for få dage siden var det et langt indlæg og træningstøj på budget.

      Det er helt i orden du ikke finder vores blog inspirerende længere på samme måde, og så er det nok bare ikke her du skal finde din inspiration men andetsteds 🙂 Vi blogger som vi har lyst og deler kun de ting vi har lyst til, da det er vores sted, og laver kun indlæg hvis det er ægte, troværdigt osv. og afspejler vores hverdag, og deler ikke opskrifter eller tips hvis det ikker er noget vi har prøvet på egen krop. Det håber jeg du forstår.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Ecco Walkathon – ses vi? « Fit For Livin - 23. september 2012

    […] vi have deltaget i et velgørende arrangement stablet på benene af ECCO. Vi skrev om det lige her, men grundet de pludselige tragiske omstændigheder i Horsens, blev det udskudt på ubestemt […]

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: