Når bloggen fører til negativitet og udstillelse i det offentlige rum

29 mar

Ja, øv hvor er det et kedeligt indlæg at skrive, men efter hvad vi har læst i dag føler vi at det er noget der bør debateres. Vi bryder os nemlig ikke om at blive udstillet på andre blogs eller blive gengivet under falske forudsætninger, og derfor vil vi meget gerne have sat en debat i gang sammen med jer. Jeres mening er utrolig vigtigt for os, så vi hele tiden kan forbedre os.

I morges opdagede jeg (Danica) et indlæg skrevet af Jarling (http://jarling.wordpress.com/2012/03/28/brug-hovedet-nar-du-laeser/#comments) om at hun havde fået et par e-mails fra læsere om en blog der mindede om hendes egen. Dette var hun selv træt af og fandt ærgeligt, da hun mente den lagde sig meget op af hendes egen blog. Dertil startede hun en etisk debat, og som vi kan læse det mellem linjerne, mener hun at læseren skal være mere kritisk hos velværeblogs generelt, da man kan komme til at rådgive på flere områder uden at tage ansvar for jer læseres helbred. Nu er det sådan at der ikke eksisterer mere end 2 (måske 3) blogs af hvad vi ved inde for denne velvære genre, så vi tolkede det jo klart som der blev henvist til os. Og om det var os, eller en anden blog vi ikke kender til, så vil mange læsere klart tro det var os der var tale om, og vi blev derved stillet i dårligt lys i det offentlige rum. Det følte vi ikke var berettiget.

Som svar på kritikken som har ramt os, synes jeg I skal læse mit svar i kommentarfeltet. Vi føler det er et vigtigt område at forholde sig til, da læseren måske kan få et forkert billede af bloggens oprigtighed. Vi aldrig har kopieret eller ladet os inspirere af andres indlæg overhovedet. Tværtimod har vi gjort bloggen til vores egen og meget personlig, og vi kan faktisk ikke se et eneste indlæg der skulle minde om hinanden. Jeg har endda fulgt selvsamme blog og synes bare det var fedt at der var flere blogs der havde fokus på et sundere liv, som jo er det eneste vi har til fælles. Der er jo også mange modeblogs, skønhedsblogs og madblogs m.m. og sådan er det jo inden for dette medie. Man “ejer” jo så at sige ikke en genre fordi man lavede sin blog nogle måneder før andre.

Derudover vil vi gerne slå fast at vi aldrig har ville pådutte jer læsere hvad I bør gøre i henhold til motion, kost eller velvære. Vi har delt ud af vores erfaringer og I vælger så selv om I vil lade jer inspirere eller ej. Når I stiller spørgsmål kommer vi med vores ideer, men gør det også altid klart at det er en individuel ting hvad der virker for en. Vi har altså i den grad ren samvittighed og taget et etisk standpunkt (se evt. vores Etik som vi skrev da bloggen blev oprettet).

Vi har jo fået utrolig mange followers på kort tid og får rigtige mange søde kommentarer, og vi må jo derfor gøre noget rigtigt, og I læsere må jo føle vi er oprigtige og vore egen når I vælger at tage del i vores univers. Det håber vi I gør. Dette afspejles især i vores voksende besøgstal og jeres feedback. Vi har aldrig fået en negativ kommentar eller e-mail før i dag, tværtimod, og vi er utrolig stolte over det arbejde vi gør. Vi overvejer hvert indlæg nøje, bruger flere timer dagligt på at kommunikere det rigtigt ud og finde inspiration til jer, og vi synes I har taget så godt imod os. Tak for det 🙂

Hvad er jeres holdning til at der eksisterer flere blogs på samme område? Kan man tillade sig at tage patent på en genre? Og er der nogen derude der føler vi “kopierer” andre blogs eller at vi rådgiver uden at tage et ansvar over for jer læsere? Vi vil meget gerne høre jeres holdninger til det, da det er en vigtig sag for os at forholde sig til. Vi vil helst gerne undgå at folk ser os i det forkerte lys.

31 kommentarer to “Når bloggen fører til negativitet og udstillelse i det offentlige rum”

  1. Lisbeth 6. april 2012 hos 23:41 #

    Synes da så bestemt I har en super fed blog. Jeg har endnu ikke set andre blogs, hvor der tydeligt ses en så stor passion for det der skrives om…
    Der er ingen tvivl om I skriver det I gør, og ikke det I mener VI skal 😉 Det er jo op til læseren selv, om de vil benytte sig af jeres trænings skema, og andre gode råd.
    Bliv endelig ved i samme stil – synes det er sååå fedt 😉

    • Fit For Livin 7. april 2012 hos 11:44 #

      Mange tak, det er vi helt vildt glade for at høre 🙂 Og især at du kan se vores passion skinner igennem, det er altså fedt! Vi lover at blive ved i samme stil 🙂

  2. Helene 30. marts 2012 hos 09:59 #

    Jeg synes helt klart, det er noget fis og rigtig ærgeligt. For man kan jo ikke have patent på en genre eller en god idé til en blog på den måde – det ville svare til, at der var en, der fik patent på at tage et “Dagens outfit”-billede, som så mange modebloggere gør.
    Og når man er inden for en genre, er der jo naturligvis flere emner, man skriver om i hver blog. F.eks. “Mit træningsprogram” eller noget om, hvad I gør for at holde jer sunde, det er jo relevant, og noget der sikkert bliver efterspurgt på alle blogs inden for den her genre. Det er jo læserne, der efterspørger, og bloggerne der vælger at gøre det der bliver efterspurgt. Det kan da aldrig handle om, at man vælger at skrive om noget fordi en anden har gjort det. Man vælger vel at skrive om det, fordi folk gerne vil høre om det.
    Jeg kender så ikke til den her blog I henviser til, så den har jeg ingen personlig holdning omkring. Det er mere den generelle situation, jeg tænker på 🙂

  3. Anne 30. marts 2012 hos 09:50 #

    I kunne jo også frit have valgt at ordne den der lille sag privat med Jarling over mail. Det er rigtigt, at hendes indlæg er vildt umodent og fjollet, fordi det er så forsmået og indforstået, men hun har trods alt ikke ‘outed’ jer, som I nu gør med hende og det kan heller ikke ligefrem kaldes moden opførsel. Der er jo ingen grund til at tage den her diskussion ud blandt læserne – det kommer ret meget til at lugte lige netop af konkurrence og at fiske læsere. Hele diskussionen burde være løst ved, at I havde vist et positivt initiativ ved fx at tilbyde at linke til hinandens blogs og stå sammen. Det ville have givet et sympatisk indtryk fremfor dette ‘comeback’. Jeg fortsætter som læser hos jer begge, for det interessante er nu engang sundhedsindholdet.

    • Fit For Livin 30. marts 2012 hos 09:57 #

      Det kunne vi helt sikkert hvis nu vi ikke allerede havde fået en masse e-mails fra læsere der var utilfredse 🙂 Vi mente vi havde ret til at forsvare os på vores blog, og at vi linkede til hendes indlæg var udelukkende for at starte en debat om hvor grænsen går og om vores læsere syntes at vi ikke var reelle. Det kan vi ikke se noget forkert i. Vi har aldrig sagt et dårligt ord om hendes blog, tværtimod. Vi vil mene vi selv blev “outed” i det indlæg, i og med vi var den eneste anden velværeblog med det fokus, og vi fik det jo også til dels bekræftet i kommentarerne. Derfor fik vi også pludselig så mange sure tilbagemeldinger.

      Angående at linke til hinanden har vi flere gange linket til hendes blog når læsere har sendt e-mails med om der var andre gode velværeblogs. Så jeg er helt enig med dig, om at det handler om at stå sammen.

      Vi er glade for at du stadigvæk har lyst til at læse med begge steder, som du selv siger er essensen sundhedsindholdet og ikke det her “drama”.

  4. nanabech 30. marts 2012 hos 08:22 #

    Det var da en småsær måde at tage det på? Altså ikke af jer, men tænk hvis jeg skulle sidde og blive sur, hver gang en anden pige på en anden mode-blog tog læderjakke på? Eller all stars? Og slidte jeans? Eller alle ting på samme tid?! GISP! Ej men for fanden..

    De få mennesker, der rent faktisk kopierer indlæg, har som oftest ingen followers – det bliver for tydelig, at der ikke er nogen kontinuitet.. Og hvorfor overhovedet oprette en blog, hvis man bare bruger den på at gengive en anden? Selvfølgelig kommer man ind på de samme emner, når ens blogge ligger i samme kategori – det er uundgåeligt og alt andet ville være virkelig sært! Jeg kan da finde de første 100 blogs, som jeg kunne beskylde for at kopiere mig og de ville kunne gøre det samme. Men vi gør det ikke, for hvem gider sidde og blive mavesur over dét?

    • Fit For Livin 30. marts 2012 hos 09:50 #

      Tak for dit input. Ja, så havde man travlt hehe 🙂 Jeg vil også mene læserne selv kan gennemskue hvis man er en copycat, og jeg har faktisk aldrig set et tilfælde af det på en blog. Det må da heller ikke være ret sjovt ikke at byde ind med sit eget personlige præg. Ja, emner vil automatisk gå igen i hele blogland, det kan ikke undgåes og det gør heller ikke noget. Vi har jo hver især vores tilgang til det, så det er alligevel så forskelligt 🙂

  5. Anne-Sofie 30. marts 2012 hos 06:30 #

    Det er efter min mening meget surt, at der skal komme dårlig stemning mellem forskellige blogs. Når man har en blog, kræver det at man er professionel! Jeg synes i har håndteret kritikken på en god måde.

    Det jeg har kunne læse ud fra hende blog er, at den handler en del mere om kost end jeres? I skriver mere om motion og motivation. Så efter min mening minder jeres blogs ikke om hinanden!

    Der kan sagtens være flere blogs om samme emne, bare de forskellige blogs køre deres egen stil. 🙂
    Jeg glæder mig hver dag til jeres indlæg, og jeg håber i til forsætte den gode stil.

    • Fit For Livin 30. marts 2012 hos 09:47 #

      Tak. Ja det er bare rigtig ærgeligt og skaber dårlig stemning mellem os og alle læserne 😦 Men det vigtigste er bare at I læsere stadigvæk har lyst til at følge med, det motiverer os 🙂

  6. Lin 29. marts 2012 hos 22:53 #

    Nu bliver det blot en kort kommentar. Men ville sådan set bare sige: Jeg synes personligt der er plads til mange flere i samme genre, som jeg skrev forleden var jeg rigtig glad for at have fundet jeres blog, da jeg synes en sådan har manglet. Nu er der så åbenbart også JARLING, men det er da bare rart at kunne se forskellige steder, og i skriver jo nok ikke præcis det samme;)

    • Fit For Livin 30. marts 2012 hos 08:01 #

      Det er da nemlig bare fedt der er flere perspektiver på området, og det er jo “bare” blogs og et af de mest udbredte medier for tiden. Det må jo være fordi folk kan lide det, så jo flere des bedre 🙂

  7. Ida 29. marts 2012 hos 22:45 #

    Jeg synes det er rigtig godt i svare tilbage på hendes indlæg. Ville dog ønske hun bare kunne indrømme at det er jer hun hentyder til 🙂 synes det er MEGET tydeligt! ..

    Når men det jeg egentlig ville sige var bare at i gør et skide godt arbejde med jeres blog. Er lige begyndt at læse den og bliver meget inspireret. Er især vild med de youtube videoer i lægger op!

    • Fit For Livin 30. marts 2012 hos 07:59 #

      Tusind tak fordi du kan lide det stykke arbejde vi gør 🙂 Vi håber du har lyst til at blive hængende. Fedt du kunne lide Youtube indlægget, kan være jeg skal dele nogle flere videoer 🙂

  8. Sabina 29. marts 2012 hos 22:24 #

    Jeg synes jeres blog er super fed. Har ikke kommenterer før nu, men kan da sige jeg var en af de aller første til at følge den. Synes alt i skriver er tydeligt personligt, uden at pådutte os andre noget. I inspirerer på bedste vis, og jeg har valgt kun at følge jeres blog, selvom der er andre i genren der åbenbart føler sig bedre eller at de har eneret 🙂 Så keep going – som jeg ser dig sige hver gang jeg træner 😀

    • Fit For Livin 30. marts 2012 hos 07:58 #

      Mange tak 🙂 Vi er glade for du bliver inspireret og vi vil klart “keep going”! (sejt du ser mig sige det når du træner haha)

  9. Amalie 29. marts 2012 hos 20:57 #

    Hun har da bare ondt i røven over, at I har fået så meget sucess på så kort tid 🙂

    • Fit For Livin 29. marts 2012 hos 21:01 #

      Måske:) Jeg ved det virkelig ikke. Det er da næsten synd hvis man har den tankegang. Vi blogger forhåbentlig begge af lyst og er stadigvæk meget “små”, så det er da bare med at linke til sine yndlingsblogge og støtte op om hinanden. Sammen står man stærkere – girlpower hehe:)

      • Amalie 29. marts 2012 hos 21:34 #

        Jeg vil da i hvert fald ikke læse hendes, jeg synes hendes måde at håndtere debatten på er meget uhensigtsmæssig. Og alt hendes snak om “plagiering” giver jo ingen mening. Er det så også plagiering, hvis to modebloggere anmelder samme produkt?!

      • Fit For Livin 29. marts 2012 hos 21:42 #

        God sammenligning! Og nej, man kan ikke rigtig plagiere i blogverden, da det er så flygtigt et medie og folk har deres forskellige tilgange. Selvfølgelig vil nogle ord/emner gå igen over længere tid, da det er det samme område, men det gør det jo også på modeblogs/skønhedsblogs osv. Det er derfor vi skal stå sammen 🙂 Det er jo ikke en konkurrence.

  10. Laura 29. marts 2012 hos 20:37 #

    Ville lige benytte muligheden for at sige tak for hjælpen! wow hvor er jeres blog fed! så mange gode råd og motiverende billeder og citater!
    – jeg vil personligt til at bruge You Tube noget mere til at træne med, og det er helt sikkert pga. jer jeg har fået øjnene op for den mulighed.

    Jo flere blog på dette område jo bedre! Det er svært at holde motivationen oppe til
    sport og kost så jeg nyder inspirationen for alle de blogs jeg kan benytte. Sundhed er vigtigt, og jo mere hjælp til at holde fast – JO BEDRE!

    keep up the good work ! 😉

    • Fit For Livin 29. marts 2012 hos 20:49 #

      Mange tak for din skønne kommentar! Det er fedt at høre det inspirerer dig og holder dig i gang 🙂 Og enig, jo flere blogs des bedre. Jeg kan også altid bruge nyt inspiration og elsker når andre blogs eller jer læsere fortæller om jer selv 🙂

  11. Cecilie 29. marts 2012 hos 20:17 #

    Må indrømme, at jeg aldrig har læst den blog I henviser til..
    Og jeg kommer heller ikke til det. Synes det er dybt barnligt, hva så med alle de blogs der giver de samme tips?? Og hvad så. Alle læser jo ikke de samme blogs, så skulle de ikke have lov til at give tippet videre. Meget ego og snæversynet.
    Så se igennem fingrene med det… Jeg fandt Jeres blog fordi bloggen Det skal smage af noget, efterlyste Jeres blog på fb.
    I har givet mig masser af inspiration og motivation. Tak for det!

    • Fit For Livin 29. marts 2012 hos 20:28 #

      Tusind tak, det vil vi gøre. Ja, sådan er det jo i blogverden. Der vil altid være flere blogs inden for den samme genre og vi har hver vores indgangsvinkel til tingene, og det er jo bare fedt 🙂

      Ej hvor sjovt du fandt den på den måde. Så godt der kom nogle besøgende fra Facebook, men forstod ikke i hvilken sammenhæng haha 🙂 Vi er i hvert fald super glad for du kan lide vores blog og har lyst til at blive hængende 🙂

  12. Simone 29. marts 2012 hos 20:06 #

    Jeg har helt oprigtigt svært ved at gennemskue, hvad Jarling hentyder til i sit indlæg og jeg studsede også over det, da jeg læste det første gang. Det virkede som et meget indforstået indlæg, der egentlig kun involverede hende selv og dem, der havde sendt mails. Det slog mig ikke, at det skulle være møntet på jer specielt. Jeg har nemlig fulgt både jeres og hendes blog og synes, at de er meget forskellige på trods af det fælles tema. Dertil kommer, at man jo uundgåeligt kommer til at skrive om de samme ting, når man har samme overordnede fokus. Dette ses jo tydeligt hos modebloggerne, der dog ofte formår at samarbejde i stedet for at konkurrere.
    Ud fra Jarlings svar på dine kommentarer lyder det som om, du har ramt et ømt punkt. Der bliver i hvert fald ikke svaret særlig sagligt.
    Jeg kan godt forstå, at I bliver triste og frustrerede, da det (eventuelle) angreb på jeres blog og efterfølgende surmuleri over dine kommentarer virker uvedkommende og urimeligt.
    Jeg har fulgt begge jeres blogs og har hele tiden syntes bedst om Fit For Livin’. Jeg er nu slet ikke i tvivl om, hvilken én jeg kommer til at følge fremover 😉 Jeg foretrækker altid en positiv omgangstone. Så fortsæt det gode arbejde. Som du selv siger, så gør I jo noget rigtigt og deraf det stigende læsertal.

    • Fit For Livin 29. marts 2012 hos 20:20 #

      Tak, hvor er du sød 🙂 Jeg ved desværre ikke hvad det indlæg handlede om, og vil da også ønske at det kunne være holdt mellem hende og os, men nu blev det ikke sådan og derfor følte vi os nødsaget til at forsvare os derinde og på vores blog. Jeg er nemlig rigtig meget fortaler for samarbejde og at vi linker til hinanden. Vi er jo ikke konkurrenter på nogen måde. Blogging er jo udelukkende noget vi gør af lyst, og derfor kan jeg slet ikke forstå man kan føle sig plagieret og forudrettet. Især ikke når der slet ikke er hold i det.

      Jeg vidste også godt at vores kommentarer på hendes blog og dette indlæg ville dele vandene, og at vi helt sikkert vil miste læsere. Men heller stå ved os selv end at ignorere det og få en masse sure e-mails uden berettigelse.

      Jeg er glad for du har lyst til at blive hængende. Det er vi super glade for 🙂 En positivomganstone er skøn og en blog skal være et hyggeligt sted for jer læsere og os.

  13. Louise 29. marts 2012 hos 20:06 #

    Jeg er læser af begge jeres blogs, og jeg syntes på ingen måde at hendes indlæg er barnligt eller krænkende. Hun fortæller jo bare hvem hun er og hvad hun står for! Jeg syntes til gengæld at det her indlæg er SUPER barnligt, og blev enormt skuffet over jer da jeg så og læste det.

    Jeg har læst jeres kommentarer på hendes blog, og syntes det er meget flabet og helt forkert af jer at kommentere på det. Som en anden læser påpegede er i meget forskellige og i burde fokusere på jeres og lade Jarlings fokusere på hendes!

    • Fit For Livin 29. marts 2012 hos 20:12 #

      Og det skal du have ret til at synes 🙂 Jeg er faktisk rigtig glad for den her debat blev igangsat, for jeg vil meget gerne høre jeres oprigtige holdninger. Det er jo tydeligvis et område der er interessant og ikke diskuteret før. Så ingen sure miner der. Jeg kan dog ikke nødvendigvis følge dig i det du siger og mener klart vi har ret til at forsvare os selv, og syntes vi gjorde det på en konstruktiv og saglig måde. Jeg har fulgt Jarlings blog længe og har syntes den var super god, men når man føler sig truffet i et indlæg, må man da også give sin mening til kende, ligesom hun giver sin mening til kende. Angående dette indlæg er det vores blog og derfor bestemmer vi indlæggene. Vi kan desværre ikke gøre så meget ved det ikke falder i din smag.

  14. Cecilie 29. marts 2012 hos 19:47 #

    Nu følger jeg selv den blog som i henviser til og jeg føler på INGEN måder at der er indlæg der ligner hinanden? Jeg elsker at læse begge blogs, men må indrømme at jeg blev en smule forarget over selv samme indlæg. Føler det er barnligt! I kommer med rigtig mange gode idéer, og det samme gør den anden blogger. Faktisk er der lidt mere motion på denne blog end den anden og det er fedt at i begge skiller jer ud! Jeg føler ikke at man kan tage patent på en genre for så var der godt nok ikke mange blogs at læse længere. Til jeres spørgsmål om at jeg/vi føler at i rådgiver os uden at tage ansvar, føler jeg er HELT hen i vejret. I skriver mange gange at i ikke er uddannet i det ting i blogger om. Jeg har fulgt jer lige fra “starten” – har læst alle indlæg. Og tror ikke i kunne gøre det mere klart. Jeg glæder mig i hvert fald altid over det, når jeg ser at i har lagt endnu et indlæg op :-).

    Håber i kunne bruge mit svar en lille smule, selvom det garanteret er en smule forvirrende at læse 😉
    Mange hilsner Cecilie

    • Fit For Livin 29. marts 2012 hos 19:56 #

      Tak for dit konstruktive bidrag 🙂 Jeg er fuldstændig enig med. Jo flere blogs på området des bedre, så længe folk bidrager med deres eget og blogger af ren lyst. Jeg er glad for folk får noget ud af begge blogs, det gjorde jeg jo også selv, men det er åbenbart ikke alle der har det sådan. Jeg synes man som blogger skal hjælpe hinanden og støtte op om hinanden. Vi er jo ikke konkurrenter på nogen måde, for hvis man ser det sådan handler det jo ikke om blogging af ren lyst, men “bare” om at få flest læsere og blive sponsoreret.

      Jeg er derudover glad for du kan lide vores indlæg og glæder dig til de nye! Det er lige præcist sådan noget der motiverer os til at blive bedre og holde bloggen i gang. I dag var så bare et minor set back fordi vi skulle forsvare os selv, men vi må bare op på hesten igen. En ny dag venter i morgen med motion, sund kost og pleje af krop og sjæl OG VI GLÆDER OS, haha 🙂

  15. maiken 29. marts 2012 hos 19:45 #

    Jeg synes bestemt ikke i kopierer hendes blog, men som du slev skriver, er der jo ikke regler for om man må oprette en blog over samme koncept som andres. Der er jo uendeligt mange blogs om mode, og de bygger på de samme ideer og indlæggene minder i mange tilfælde om hinanden. Sådan er det jo!

    Har man en blog om motion, kost og livsstil, vil der selvfølgelig være elementer der minder om hinanden.

    Jeg synes ikke i skal føle jer trådt på, men se igennem fingre med det, og fortsætte hvor i slap!

    Mvh Maiken

    • Fit For Livin 29. marts 2012 hos 19:49 #

      Tak for din kommentar. Det har vi også tænkt os 🙂 Vi vil bare ikke have at folk tror vi ikke er oprigtige eller at vi kopierer nogen. Det er meget vigtigt for os at vi fremstår som os og kun os 🙂

Skriv et svar

