7 måltider om dagen?!

1 Mar

Jeg (Danica) har fået flere forespørgsler på at dele ud af mine måltider, og hvordan det overhovedet er muligt at spise 7 gange dagligt og stadigvæk tabe sig. Sandheden er, at jo oftere man spiser jo mere forbrænder man. Måltiderne skal dog være betydelige mindre og forholdsvis konsistente over hele dagen. Det nytter ikke at spise 7 store måltider eller fx 3 store og 4 meget små. En god retningslinje er, at måltiderne aldrig må gøre dig rigtig mæt eller proppet. De skal udelukkende tage din sult, men så heller ikke mere.

Lige pt. holder jeg mig på et lavere kalorietal for at opnå de ønskede resultater. Se mine målsætninger for krop og velvære lige her. Når jeg har opnået min idealvægt og er tilfreds, vil jeg selvfølgelig sætte det op igen til en 1800/1900 kcal. Protein i næsten alle måltider er elementært for mig at opnå, da det holder mig mæt i længere tid og hjælper mig med at restituere efter dagens træning. Som I kan se på nedenstående kurve er mit proteinniveau forholdsvis højt over hele dagen, og det virker fantastisk for mig. Der er sikkert mange andre måder at spise hensigtsmæssigt på, men det her virker virkelig for mig.

Et eksempel på en dag for mig. Hver dag er dog anderledes, så jeg opnår variation.

Hvis du er interesseret i at stramme op og eventuelt tabe dig, vil jeg anbefale dig at spise som du plejer i en uge og samtidig måle dine mængder og indtaste det i et program som ovenstående. Man får virkelig et chok over hvor mange kalorier man får indenbords på mad og snacks man ikke troede var så slemt. “Lidt slik fra eller til gør alligevel ikke det store“. JO DET GØR! Jeg var i biografen og blandede for 20 kr. bland selv, der var virkelig ikke meget, men da jeg tastede det ind gav det 700 kcal. i budgettet. Jeg blev meget overrasket, og har sidenhen lært at bruge mit daglige indtag mere hensigtmæssigt på naturlige råvarer, der kun gør gode ting for mig og mit helbred. Og jeg har jo faktisk stadigvæk et syndemåltid om ugen, men besættelsen af sukker og fed mad er forsvundet. Jeg nyder det dog stadig i sociale sammenhænge, da jeg ikke er fanatisk, men spiser det ikke herhjemme længere. I de følgende dage vil vi præsentere nogle forskellige retter, snacks og desserter som er sunde, fyldt med protein og samtidigt smager godt, som inspiration til jeres næste måltid.

Hvad virker for jer og har I haft succes med en bestemt måde at administrere jeres daglige madindtag på?

Stræb efter en neutral følelse eller mild mæthed når du spiser!

21 kommentarer to “7 måltider om dagen?!”

  1. Elida 8. juli 2012 hos 18:18 #

    Hej 😉
    Faldt lige over din blog tilfældigt!
    Må godt nok sige, rigtig inspirerende. Også handler det om motion! Super skønt! Er en meget aktiv pige, men sommetider godt fare vild i det det med kcal, proteiner, osv. Så super fed blog! Du kan tro at jeg skal følge den her blog! God søndag ;-)))

    • Fit For Livin 11. juli 2012 hos 11:07 #

      Jeg er så glad for du har lyst til at blive hængende 🙂 Jeg kender godt det med at fare vild i kcal osv., det er jo en jungle. Og god (forsinket) søndag til dig 🙂

    • Fit For Livin 11. juli 2012 hos 11:26 #

      Er rigtig glad for du har lyst til at blive hængende 🙂 Ja det kan virkelig være en jungle alt det kcal osv. halløj. God (forsinket) søndag til dig 🙂

  2. Lisbeth 27. april 2012 hos 07:44 #

    Tænkte på, hvor ofte du spiser – altså er det fx hver 2.-3. time?

    • Lisbeth 27. april 2012 hos 08:02 #

      Kan du evt give lidt flere bud på hvordan en typisk maddag ser ud?

      • Fit For Livin 27. april 2012 hos 08:10 #

        Ja ca. hver 3 time 🙂 Jeg kan ikke give flere bud, da min maddag næsten altid ser sådan ud. Nogle gange erstatter jeg tunsalat med andet fisk, men det er også det 🙂 Det er ikke spændende, men det er overskueligt og fungerer for mig. Jeg skal helst have en fast rutine.

  3. Emma Kathrine 14. marts 2012 hos 21:52 #

    Hej Danica 🙂
    Nu har jeg hentet det program, men hvordan kan programmet vide om det er gram eller stk? Hvis jeg fx skriver 1 banan, hvordan ved den så at det er en banan og ikke 1 gram banan? 😛

    • Fit For Livin 14. marts 2012 hos 22:02 #

      Hej Emma:) Der skulle meget gerne stå efter banan om det måles i stk eller gr. Banan står i stk. som jeg mindes det, og den ved derfor at den skal regne efter en hel banan. De fleste fødevarer står dog i gr. fx pasta, havregryn osv. Ved dem der måles i gr. står der ikke noget efter fødevaren. Der står bare “Havregryn” og så indtaster man de gr. man bruger. Hvis du selv skal indtaste en fødevarer som ikke allerede er i programmet, skal du selv vælge om det skal være i gr. eller stk. Det gør den ud fra de ingredienser du indtaster (protein, fedt og kulhydrat). Altså du skal indtaste de oplysninger selv efter om du vil have det vist i gr. eller stk. Jeg ved ikke om det er forvirrende forklaret? 🙂 Ellers må du lige sige til og så må jeg prøve at beskrive det på anden vis.

      • Emma Kathrine 16. marts 2012 hos 15:58 #

        Tror jeg har forstået det 😛 Dog ikke det med at indtaste en fødevarer selv, for når jeg gør det så beder den om en adgangskode for at have lov at ændre det. Forstår det ikke helt? 🙂

      • Fit For Livin 16. marts 2012 hos 17:49 #

        Hej igen Emma, tror det er fordi at du prøver at ændre tallene i selve programmet. 🙂 Det fungerer sådan at man finder ens madvare, og hvor mange gram man får, så regner den selv protein, kulhydrat, fedt og kcal for dig. Så du skal oprette den nye madvare selv og så angive hvad den indeholder. Dette gøres i bunden af programmet. Her finder du de forskellige faneblade for programmet. Den du skal bruge hedder Fødevaretabel. Her opretter du nye madvarer 🙂 Husk at trykke på “Sorter Kosttabel ..” efter oprettelsen ellers kan der gå kluder i madvarene 🙂 Håber det hjalp lidt 🙂 vh Rasmus

  4. Cecilie 4. marts 2012 hos 18:13 #

    Jeg kan slet ikke finde det ernæringsprogram 🙂 Hvor på bestrong.dk ligger det? 🙂

  5. Heidi 3. marts 2012 hos 18:28 #

    Hej

    Har luret rundt på din blog og super spændende, har allerede tilføjet den på bloglovin. Må gemme alle de fine billeder du ligger op i en inspirations mappe. 🙂 Er også ivrig efter at komme i gang, trænger til at tabe mig et par kilo og vil gerne nå det inden sommer..

    Det ernæringsprogram du viser billeder af i ovenstående indlæg, er det noget man kan downloade nogle steder?

    • Fit For Livin 4. marts 2012 hos 15:39 #

      Mange tak for din fine kommentar 🙂 Og rigtig god ide med at gemme billederne som inspiration, så kan man lige hanke op i sig selv når man er på vej ud på et sidespor.

      Ernæringsprogrammet er hentet gratis hos http://www.bestrong.dk og virker super godt 🙂 Nogle madvarer skal man taste manuelt ind, men så husker den det til en anden gang. Jeg ønsker dig held og lykke med vægttabet og er sikker på du nok skal klare det.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Bekæmp din sukkertrang én gang for alle! « Fit For Livin - 15. november 2012

    […] tager den “falske” sult og gør sådan jeg ikke har lyst til andet. Tjek evt. det her indlæg for hvordan en sund dag forløber for mig, når jeg vil smide lidt fedt. Når jeg blot skal holde […]

  2. Svar på spørgerunden « Fit For Livin - 27. juni 2012

    […] Det afhænger af om vi skal cutte eller blot vedligeholde vores vægt. Jeg spiser jo lidt anderledes i dag fordi jeg er gravid, men I kan se hvad jeg spiser på en normal dag når jeg skal smide nogle kg. lige her. […]

  3. Goals for 2012 « Fit For Livin - 9. april 2012

    […] mindre måltider og oftere, frem for kun 3/4 store måltider. Se evt. dette indlæg for hvordan en dag med sund kost kan se ud for […]

  4. Sund og lækker aftensmad på budget « Fit For Livin - 14. marts 2012

    […] flere kcal. kan jeg også tillade mig at spise så tit som jeg gør. Se eventuelt mit tidligere blogindlæg, hvor jeg beskriver mit daglige madindtag fordelt over hele 7 […]

Skriv et svar

